up למעלה

"מחלבת ברקנית" – כפר יחזקאל

 את בקתת העץ המשמשת כחנות גבינות בנו במחלבת ברקנית לפני כ-17 שנה. שנתיים אחרי זה הגיע לביקור מנשה קדשימן, שהיה משוגע על הגבינות שלהם, נתן למיכל ואבינועם ברקין אישור חתום להשתמש בציורים שלו על גבי האריזות שלהם, ועם גיר סימון לצאן צייר על חלונות הבקתה כבשים בצהוב. השנים עברו, מיכל ניקתה את החלונות פעם אחר פעם, והכבשים של קדישמן נמחקו, עד שליקוש, אחת הבנות של בני הזוג, התעשתה וציפתה את השמשה האחרונה בציפוי שקוף, ועכשיו בכפר יחזקאל, בחנות הגבינות של ברקין, כבשה צהובה פועה לבדה.
כמה מענגת הישיבה בבקתת העץ, שבה אפשר לטעום גבינות ולהרים כוסית של יין לחיי מחלבה נהדרת ולחיי סיפור האהבה של מיכל ואבינועם. היא היתה בת 16, היפהפייה של העמק, בת תל עדשים, הוא גדל בכפר יחזקאל. סבתא שושנה שלו הייתה רועת צאן שעלתה מצנעה ועבדה בפנימיית בן שמן, לשם הגיע קלמן, בן למשפחה רוסית, שבא ללמוד חקלאות. יום אחד הוא התאהב בזוג עיניים שחורות שהציץ אליו מבין ענפים של עץ, והשניים היו לנישואי התערובת הראשונים שהתפרסמו בארץ. עליהם כתב שלמה טבעוני את הספר אהבת הדסה.
מיכל ואבינועם חלבו את הצאן של ההורים, אבל בתנובה לא ממש ידעו מה לעשות עם כל החלב הזה, והם החלו הוגים את ברקנית. הוא נסע להשתלמויות בצרפת, אבל חוץ משתי כבשים וגדי עוד לא ידעו אז מי הוא. בישראל של סוף שנות השבעים הסתובבו גבינה לבנה, גבינה צהובה, גבינות בלקניות ושמועות על איש עם זקן ארוך, שהקים חווה לגידול עיזים בסטף, שיוצר גבינות שמימיות במערה – שי זלצר מהרי יהודה. הוא ואבינועם ברקין מהעמק חוללו באמצע שנות השמונים את מהפכת הגבינות הגדולה, וגם היום, למעלה משלושים שנה אחרי, כשהארץ כולה מחלבות-מחלבות, יש בודדים שמייצרים גבינות כמו ששני אלו יודעים.

ה המקום להגיע אליו ולקבל הסבר ארוך ומלא סבלנות על גבינות עזים שהן תמיד לבנות יותר מכולן, כי העזים מעכלות את הקרוטן שבחלב, ועל גבינות מחלב מעורב שמוצאן באזורים שבהם גדלו עזים וכבשים, כדי שבכל עונה שבה אחת מהשתיים נותנת מעט חלב יפצה זה של השנייה, ולטעום משהו שלא הכרתם קודם, כי במחלבה הזו, שבה שלושה מתוך ארבעת הילדים של בני הזוג ממשיכים את דרכה הלאה, תמיד יש איזה משהו חדש להסעיר בו שיניים ולשון, כמו גבינת עזים עם חילבה או גבינת כבשים שמביאה את סרדיניה לעמק חרוד.

מגיעים עם המשפחה? מחוץ לבקתה תמצאו תיש, עז ומרחבים להתרוצץ בהם.

מחירים: ארוחה הכוללת פלטת גבינות שתעביר את הפה שלכם מסע עם ירקות, שתיה חמה, לחם, מטבלים שונים ריבות וזיתים תעלה 65 ₪ לאדם (בתיאום מראש), ועבור 80 ₪ ניתן לקבל ארוחות הכוללות גם מאפים וסלטים.

זמני הפעילות

יש לתאם מראש.

טלפון לבירורים ולתיאום מראש  מיכל 0504492799

brakinm@zahav.net.il

איך מגיעים:
כפר יחזקאל ד"נ, גלבוע 18925
פנו מכביש 71 אל כפר יחזקאל. בכניסה לישוב, סעו עד הסוף

Accessibility
סגור