up למעלה

ארוחות מחייכות

הכנת כריכים יכולה להיות יצירה מהנה, צבעונית ואכילה. כך תעשו את זה נכון

צלחות מחייכות: השיטה שתגרום לילדים לאכול בריא

אחד לא מוכן לנסות עגבנייה, השנייה אוכלת רק פסטה בלי רוטב – ואתם? משתגעים מלנסות למצוא פתרונות לכולם. כדי לעודד את הילדים לטעום ירקות ומאכלים חדשים בכלל הגישו להם יצירות מקושטות שלא יוכלו לעמוד בפניהן. 5 הצעות מדליקות להכנה בכמה דקות

אוכל. מילה קצרה שכולנו מבינים את משמעותה. אך ברגע שנולד לנו ילד, רובנו מתחילים להבין שזה נושא די מורכב. מקורות מידע על תזונה לא חסרים, פיתויים ומזון מעובד גם לא.

 

עם גדילת הילד והמשפחה המשימה הופכת יותר מורכבת כשלכל ילד טעם אישי. כהורים אנו נדרשים להכין לילדים מנות עם כל אבות המזון. ימי עבודה ארוכים, הסעות לחוגים ועוד משימות מפתים הרבה הורים לוותר על הבריא ולהגיש ארוחה עם מרכיבים מתועשים.

כאמא לשלושה, אני מכירה את המורכבות. לא פעם מגיעים אל ילדיי חברים עם תפריט שמסתכם ב”פיתה בלי כלום” או “פסטה בלי כלום” או תפריט נטול ירקות ופירות. אז מה עושים?

 

כמי שגדלה בשוודיה, מדינה עם מודעות גבוהה לנושא, ולאחר העמקה וקריאה של מאמרים ומחקרים, היה לי ברור שלילדיי אגיש אוכל בריא וביתי. מההתחלה הכנתי מגוון ארוחות מזינות. ארוחות בוקר וערב עם שפע ירקות ופירות, מוצרי חלב ולחם בריא, לצד ביצים בשלל צורות הגשה.

 

לאורך הדרך הקפדתי להסביר לילדיי את חשיבות אכילת מזון בריא. קראנו יחד על הערכים התזונתיים. סיכמנו שכן טועמים דברים חדשים. לא פעם הם הופתעו לגלות שדברים שהיו בטוחים שהם לא אוהבים כן טעימים ולפעמים הניסיונות הסתיימו בביס אחד ו”זה לא לטעמי” מנומס ולא מנומק.

 

כן משחקים עם אוכל

וכך גם נולד הרעיון שלי להכנת ציורי אוכל. כדי “לעקוף” את הצד הקוגניטיבי של מחסומי האוכל החלטתי על גישה אחרת, המשלבת הסברה ויצירתיות. החלטתי שלשחק עם אוכל זה דבר חיובי. אט אט התחלתי להפוך את המרכיבים השונים, המוכרים והחדשים, לציורי אוכל, מלווים בסיפורים מאולתרים על הדמות ומעשיה.

 

אם תנסו תראו שכאשר מכינים לילד צלחת עם ציור אוכל בצבעים עליזים, עם דמויות מצחיקות ואהובות, מעט ילדים יישארו אדישים מול הצלחת השובבה. את היצירות המוכנות העליתי לפייסבוק והחברים בארץ ובחו”ל התלהבו ופירגנו בלייקים, בשיתופים, ודרשו שאשתף את העולם – וכך נולד בלוג הפייסבוק “כן משחקים עם אוכל“.

 

איך אני מרכיבה ציורי אוכל?

ראשית אני בודקת מה יש לנו בבית: מלקטת מרכיבים כמו מוצרי חלב, ביצים, ירקות, פירות, לחם ופסטה. מכינה צלחות כמניין הילדים שממתינים להפתעת היום ומתחילה לאלתר לצלילי מוזיקה. לפעמים פרוסת הקולורבי לוחשת שהיא רוצה להיות הפנים של נסיכה בשילוב עיני זיתים, אף קולורבי ופה צנונית. שאר המרכיבים רבים מי יהיה הגוף ומי יהיו הידיים והרגליים. הגבינות, הפירות והירקות ממתינים בחוסר סבלנות להפוך לחלק מהעיצוב.

 

חשוב להדגיש שאין נכון ולא נכון. שלבו טעמים מתאימים. מבחינה אסתטית, לא חייבים להיצמד לצבעים “אמיתיים”. תתפרעו.

 

זה לא מורכב ודורש המון זמן?

אל דאגה, יצירה פשוטה לא דורשת זמן נוסף, רק חשיבה אחרת. מספיק שהחביתה וכריך הגבינה מקבלים עיני מלפפון, אזני גזר ושיער פסטה, כדי לשמח את הילדים. עם הזמן תוכלו לעלות מדרגה לציורי אוכל מורכבים יותר.

 

אל תשכחו את השותפים

אפשרו לילדים להיות שותפים בהכנת יצירות האוכל והשתדלו לשמור על מספר כללים:

בזמן שהילדים רצים לשטוף ידיים, חיתכו את המרכיבים והגישו בצלחת מסודרת.

הכינו צלחת נוספת להרכבת המנה, ותנו לאצבעות שלהם ללכת במקומם.

אפשרו להם להשתמש בדמיון כרצונם.

הציעו עזרה אך העדיפו הכוונה על פני הוראות מדויקות.

החמיאו על היצירתיות, גם אם המנה לא מהממת. היופי בעיני המתבונן.

החמיאו כפליים כשהם גם יאכלו את היצירה.

גוונו והפתיעו עם מרכיבים חדשים כהדגש: מרכיבים בריאים.

הציעו לילדים לצלם את היצירה כך שניתן יהיה לאכול אותה ו”להשאיר אותה שלמה”.

והכי חשוב – תיהנו יחד והפכו כל ארוחה לחגיגת בריאות וזמן איכות.

 

איך צריכה להראות צלחת מאוזנת?

“התזונה בגיל הילדות היא המפתח לגדילה ולהתפתחות אופטימליות”, מסבירה שרית עטיה, דיאטנית קלינית ויועצת למועצת החלב. “על כן חשוב להציע לילדים תזונה מגוונת, המכילה את כל קבוצות המזון, הויטמינים והמינרלים הנחוצים לגוף ולהקנות הרגלי אכילה בריאים שילוו אותם לכל החיים. מומלץ להציע לילדים מזונות עתירים ברכיבים תזונתיים מכל קבוצות המזון: דגנים ופחמימות ,ירקות ופירות, מזונות עשירים בחלבונים ומזונות עשירים בשומנים בריאים.

 

“המזונות מקבוצות המזון השונות מספקים אנרגיה (קלוריות) וגם פחמימות (מקור האנרגיה העיקרי של הגוף), חלבונים (אבני הבניין של החלבונים חיוניים לבניית תאים, שרירים, לגדילה ולתפקוד הורמונים ואנזימים שונים), שומנים (חומצות שומן חיוניות, בידוד, מאגר אנרגיה, מרכיב עיקרי בקרום התא) וויטמינים ומינרלים (ויטמין A, ברזל, אבץ וסידן חיוניים במיוחד לגדילה)”.

 

לדברי עטיה תזונה מגוונת המכילה את כל קבוצות המזון מספקת את כל הויטמינים והמינרלים הדרושים לגדילה והתפתחות תקינות. “צלחת מאוזנת מכילה דגנים ופחמימות, חלבון וירקות או פירות.  ליד הצלחת מומלץ להגיש כוס מים בארוחות בשריות וכוס חלב בארוחות חלביות או פרווה”.

 

וזה הזמן להתנסות בהכנת צלחות מחייכות:

עכבר עכבר הישמר

 (צילום: אפיק גבאי) (צילום: אפיק גבאי)

(צילום: אפיק גבאי)

זמן הכנה? 5 דקות

 

המצרכים? לחם מקמח מלא (גוף העכברים), גבינה בטעם שמנת 5% – או כל גבינה אחרת בעלת מרקם יציב (מריחת הלחם), גבינת מוצרלה (אף, אוזניים ורגליים), משולשי גבינה מותכת (לגבינה של העכברים), נבטי סויה (זנב), צימוקים (עיניים),

מלפפון ועגבניות שרי בשני צבעים (עיטורי צלחת).

 

איך מכינים? הכינו את המצרכים מראש וחיתכו לצורה המתאימה. כאשר כל החלקים מוכנים מתחילים להרכיב את המנה. התחילו במריחת הלחם בגבינה. הוסיפו עיניים, אוזניים, רגליים, אף וזנב. חיתכו את משולש הגבינה המותכת לשניים וחוררו עם קיסמים לקבלת צורה של גבינה צהובה. עטרו את הצלחת בעגבניות שרי ופרוסות מלפפון.

 

מרבה רגליים צבעוני

 (צילום: אפיק גבאי) (צילום: אפיק גבאי)

(צילום: אפיק גבאי)

 

זמן הכנה? 5-7 דקות

 

המצרכים? באגט (ראש וגוף), גבינה לבנה (למריחה ולזילוף), פלפל כתום (מחושים), פלפל אדום (רגליים, פה, אישון), זיתים (עין וקישוט), מלפפון (על הגוף ועיטורים), גזר (על הגוף), מיני פלפל (עיטור), קלמנטינה (שמש).

 

איך מכינים? הכינו את המצרכים מראש, קלפו וחיתכו לצורה המתאימה. כאשר כל החלקים מוכנים מתחילים להרכיב את המנה. התחילו במריחת פרוסות הבאגט בגבינה. מקמו את הראש והוסיפו עיניים, פה ומחושים. הניחו את שאר חלקי הגוף, עטרו בירקות ומקמו את הרגליים. הוסיפו את השמש ואת המיני-פלפל. בתחתית הצלחת הניחו עיגולי מלפפון, זלפו מעט גבינה על כל עיגול ועטרו בזיתים חתוכים.

 

ינשופון לך לישון

 (צילום: אפיק גבאי) (צילום: אפיק גבאי)

(צילום: אפיק גבאי)

זמן הכנה? 10-15 דקות

 

המצרכים? תפוח עץ (עיניים), קיווי (עיניים), תות (עיניים ועיטור צלחת), מלפפון (נוצות הגוף), גזר (רגליים), לחם (גוף וכנפיים), גבינת לבנה (ממרח לגוף), פלפל כתום (מקור), צ’יריוס (עיטורי ראש, קו הצוואר).

 

איך מכינים? הכינו את המצרכים מראש, קלפו וחיתכו לצורה המתאימה. כאשר כל החלקים מוכנים מתחילים להרכיב את המנה. התחילו במריחת הלחם (מלבד הכנפיים) בגבינה. חיתכו את המלפפון לחצאי עיגולים ומקמו אותם על הגבינה. הוסיפו את הכנפיים ואת הרגליים. להכנת העיניים: חיתכו עיגולי תפוח עץ ומקמו בצלחת, הניחו עיגולי קיווי על התפוח וקצוות תות על הקיווי. עטרו את הראש ואת קו הצוואר בצ’יריוס. הוסיפו מקור, שני עיטורי תות – והמנה מוכנה.

 

יאפית בלונדינית עם שיער ארוך

 (צילום: אפיק גבאי) (צילום: אפיק גבאי)

(צילום: אפיק גבאי)

 

זמן הכנה? 10-15 דקות

 

מצרכים? קולורבי (פנים, צוואר ואף), צימוקים (עיניים וגבות), סומאק (סומק על הלחיים), ספגטיני (שיער), צ’יריוס (קוקיות, שרשרת ואבזם של התיק), סוכריות לבנות (קישוט לתיק), לחם טוסט מרובע (גוף, זרועות, רגליים, תיק), גבינה לבנה (למריחת הגוף, הרגליים והידיים), ממרח שוקולד (ציפוי התיק), עגבניות שרי (שרוולים/כתפיים), קלמנטינה (ציפוי החלק העליון של השמלה), צנונית (פה, כפות ידיים, חלק תחתון בשמלה), מיני פלפל (נעליים), מלפפון, גזר ותות (עיטורי הצלחת).

 

איך מכינים? הכינו את המצרכים מראש, קלפו וחיתכו לצורה המתאימה. כאשר כל החלקים מוכנים מתחילים להרכיב את המנה. מתחילים עם הראש והצוואר וממשיכים עם הכנת הלחם המרובע לטוסט עבור הגוף, הזרועות, הרגליים והתיק. לחסכון בזמן אפשר למרוח את הגבינה על פרוסה שלמה ואז לחתוך לגוף, ידיים ורגליים. חיתכו כל פלח קלמנטינה למשולשים ומקמו בחלק העליון של השמלה וחצאי פרוסות צנונית בחלק התחתון. הוסיפו נעליים ממיני-פלפל. מקמו את השיער, ורק אז עצבו את הפנים: עיניים, גבות, סומק על הלחיים ופה. צפו את התיק בממרח שוקולד עם סוכריות והוסיפו אבזם צ’ריוס ואת השרשרת של התיק. עטרו את הצלחת בעיטורי פירות וירקות. אל תשכחו לצלם לפני האכילה.

 

נסיכה עם שמלת בלון

 (צילום: אפיק גבאי) (צילום: אפיק גבאי)

(צילום: אפיק גבאי)

 

זמן הכנה? 10-20 דקות.

 

המצרכים? מקלוני גבינת מוצרלה (זרועות, ידיים, רגליים), קולורבי (פנים וצוואר), גזר (שיער חלק, גבות, עיטורי צלחת), צנונית (שפתיים, נעליים), צימוקים (עיניים), לחם טוסט (כריך קטן עם גבינה לבנה ומלפפון), מלפפון (עיטורים), תות (עיטורים),

פלפל כתום (שמלת בלון), ביצה (שמלת בלון מפלפל כתום וביצת עין), צ’יריוס (כתר/קשת בשיער, שרשרת של תיק), עוגיית ריבה (תיק).

 

איך מכינים? הכינו את המצרכים מראש, קלפו וחיתכו לצורה המתאימה. כאשר כל החלקים מוכנים התחילו להרכיב את המנה. תחילה הראש והצוואר. המשיכו עם הכנת שמלת הבלון: במחבת חמה עם מעט שמן זית מניחים עיגול פלפל כתום בעובי 1.5 ס”מ ולוחצים אותו למחבת כדי “להדביק”. יוצקים את הביצה לתוך העיגול ומטגנים על אש קטנה עד שהחלבון עשוי. מוצאים בזהירות וממקמים בצלחת. מוסיפים רגליים, נעליים, זרועות וחתכים לאצבעות. מכינים מיני כריך משולש עם גבינה ומלפפון. כדי להכין את השיער “מקלפים” בעזרת קולפן פסי גזר ארוכים וממקמים. מוסיפים קשת מצ’יריוס ומעצבים את הפנים: עיניים, גבות ופה. מעטרים את הצלחת והמנה מוכנה.

Accessibility
סגור