up למעלה

10 עובדות שכדאי לדעת על חלב ומוצריו

 

שרית עטיה שמואלי דיאטנית קלינית יועצת למועצת החלב .

 

  1. חלב ומוצריו מעשירים את התזונה ברכיבי תזונה חיוניים

מוצרי חלב מכילים  באופן טבעי יותר מעשרה רכיבים תזונתיים חשובים לתפקוד הגוף ולגדילה והתפתחות: חלבון איכותי, סידן, מגנזיום, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצה B ( כמו ויטמין 12B). בחברת השפע רבים אינם מצליחים להשיג את רכיבי התזונה החיוניים להם וזאת משום שמזונם עתיר קלוריות, אך עני מבחינה תזונתית.לכן,  חשוב לשלב מוצרי חלב בתפריט היומי בכל גיל.

סקרים בארץ ובעולם מראים כי חלב ומוצריו הם ספק מספר 1 של סידן בתזונה, וספק מוביל של חלבון, ויטמין A, ריבופלאבין, ויטמין B12 ומגנזיום.

 

2. מוצרי חלב הם מקור מצוין לסידן

הסידן הוא מינרל בעל תפקידים רבים בגוף שהחשוב והידוע בהם הוא בניית העצם בתקופת הגדילה ושמירה עליה בהמשך החיים.

כשאנחנו משווים בין מקורות לסידן, חשוב לא רק לבדוק את כמות הסידן שהמקורות מכילים, אלא גם לשקלל את מידת הזמינות הביולוגית שלו לגוף (כמות הסידן שהגוף יקבל בסופו של דבר). סידן מצוי בחלב ומוצריו ובמזונות שונים מהצומח. יש לשים לב לכך  שרכיבים תזונתיים המצויים במקורות צמחיים, כמו חומצה אוקסלית המצויה בתרד וחומצה פיטית המצויה בעיקר בדגנים, עלולים לפגוע או להפחית את ספיגתו בגוף של סידן ממקורות אלה.

להמחשה, כדי לאכול את כמות הסידן הזמינה בגביע יוגורט למשל, יש לאכול קילוגרם תרד מבושל מאחר שרק 5 אחוזים מהסידן המצוי בו נספג. בתזונה המערבית מספקים חלב ומוצריו קרוב ל-70 אחוז מהסידן. יתר הסידן מגיע בעיקר מירקות עליים, פירות יבשים, טחינה ומוצרי סויה.

מהיכן ניתן לקבל כמות סידן הזהה לכמות הנספגת מכוס חלב? מ-3 כוסות כרוב טרי, 3 כוסות ברוקולי, חצי קופסת סרדינים עם עצמות, 4 כפות שומשום מלא, 5.5 כוסות תרד מבושל, 100 שקדים, 5 תפוזים, 10 פרוסות לחם, 7 כוסות שעועית מבושלת.

 

  1. חלב ומוצריו – מקור עשיר לוויטמין B12

צריכה מספקת של ויטמין B12 חשובה לתפקוד מערכת העצבים וליצירת תאי דם אדומים.

מקורותיו של ויטמין 12B הם מזונות מהחי בלבד: מוצרי חלב, בשרים, עוף, דגים וביצים. מקורות נוספים הם מזונות המועשרים בוויטמין בתהליך הייצור שלהם.

מחסור בוויטמין B12 עלול לגרום לעייפות, לחולשה, לחיוורון, לבלבול, לחוסר ריכוז, לחוסר תיאבון ולבחילות. מחסור משמעותי בוויטמין 12B עלול להוביל לפגיעה במעטפת תאי העצב, לאובדן זיכרון, לדיסאוריינטציה, לתנודות במצב הרוח, לבלבול ולהזיות. מחסור ממושך שאינו מטופל כראוי עלול לגרום לנזק בלתי הפיך.

חלב ומוצריו הינם ספק חשוב לויטמין  B12 .כוס חלב (240 מ”ל) מספקת 59%-44% מהקצובה היומית הנדרשת של 12B לגילאי 18-9 שנים, ויותר מ-80% מהקצובה לגילאי 9 שנים ומטה.

 

  1. מוצרי חלב חיוניים לבריאות העצם

מחקרים רבים מוכיחים את הקשר בין צריכת סידן ומוצרי חלב ובין בריאות העצם. במחקרים נמצאה השפעה חיובית של צריכת מוצרי חלב על בריאות העצמות. מעבר למניעת אוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר, יש לצריכה מתאימה של סידן ממוצרי חלב השפעה מיטיבה על השגת שיא מסת עצם ומניעת שברים גם בגיל הצעיר.

עובדה זו ידועה שנים רבות ובאה לידי ביטוי בהנחיות התזונתיות של ארגוני הבריאות ברחבי העולם. אלה ממליצים לצרוך תזונה עשירה בסידן ובמוצרי חלב, על מנת להפחית את הסיכון למסת עצם נמוכה במשך החיים. עם זאת, בשנים האחרונות מועלות טענות שווא שעל פי אחת מהן, צריכת חלב היא הגורם לאוסטיאופורוזיס, וכי ניתן בקלות להגיע לצריכת הסידן היומית המומלצת ללא חלב ומוצריו בתפריט.

מחקר ישראלי חדש ופורץ דרך שנערך בבי”ח אסף הרופא בראשות פרופ’ יצחק כץ מראה כי הימנעות מחלב ומוצריו לאורך זמן עלולה לפגוע בבריאות העצם. המחקר מצא כי ילדים שאסור להם לצרוך  מוצרי חלב תקופות ארוכות בשל אלרגיה  סובלים מצריכת סידן נמוכה, מצפיפות עצם נמוכה בבגרות, משיא מסת עצם נמוך יותר ומסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס, יחסית לצרכני חלב. נתון חשוב זה מעורר מחשבה מאחר שמדובר באוכלוסייה המודעת לבעיה של מחסור בסידן, וחלקה הגדול, למרות המודעות וההדרכה, סיימה את גיל צבירת העצם בחיסרון לעומת צורכי חלב. מטריד לחשוב מה קורה אצל כל אותם ילדים שנמנעים מחלב מסיבות אחרות, ולא מקבלים די מזונות חלופיים או תוספים.

 

  1. חלב – משקה ספורט

שתיית חלב לאחר האימון היא לא רק דרך מצוינת לבניית שרירים ולהשבת נוזלים לאחר אימון, אלא גם לאספקת אנרגיה, חלבונים איכותיים ומגוון ויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות. מחקרים הראו כי לצריכת חלב ומוצריו תפקידים חשובים גם לאחר אימוני כוח וגם לאחר אימוני סיבולת. החלב מכיל חלבון מלא הכולל את כל חומצות האמינו החיוניות. כן מכיל החלב יחס מתאים של חלבון ופחמימות, החיוני לשיקום מאגרי הגליקוגן בשריר לאחר האימון, ושפע ויטמינים ומינרלים . בנוסף, החלב הוא מקור טבעי למלחים שאובדים באופן טבעי בזיעה תוך כדי הפעילות הגופנית. ריכוז המלחים בחלב יכול לעזור בהשבת הנוזלים לגוף לאחר האימון.

 

  1. מוצרי חלב למניעה וטיפול ביתר לחץ דם

אכילת מוצרי חלב דלי שומן מומלצת למניעת יתר לחץ דם ולהפחתת לחץ הדם. במחקר DASH נמצא כי הוספת 3 מנות של מוצרי חלב ביום לדיאטה עשירה בפירות וירקות הביאה לירידה גדולה יותר בלחץ דם, בהשוואה לדיאטה עשירה בפירות וירקות בלבד, וזאת גם בקרב אנשים עם לחץ דם תקין וגם בקרב אנשים עם יתר לחץ דם.

 

  1. מוצרי חלב לבריאות הלב ומניעת סוכרת

צריכת חלב ומוצריו עשויה להגן מפני מחלות לב, בעיקר בזכות ההשפעה על גורמי הסיכון למחלות אלה, ביניהם: יתר לחץ דם, השמנה, ודיסליפידמיה (פרופיל שומנים לא תקין בדם).

עמותת עתיד (עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל) והאיגוד הקרדיולוגי בישראל למניעת מחלות קרדיווסקולריות פרסמו המלצות תזונתיות למניעת מחלות קרדיווסקולריות (מחלות לב וכלי דם). ההמלצות כוללות שילוב מוצרי חלב (רצוי דלי שומן וללא סוכר מוסף) כחלק מתזונה מאוזנת. גם ארגון הלב האמריקני מעודד צריכה של מוצרי חלב דלי שומן ומופחתי שומן כחלק מתזונה בריאה.

 

  1. בליבת התזונה הנכונה בכל העולם

 

חלב ומוצריו זוכים למקום של כבוד בקרב אנשי המקצוע בתחום הבריאות; ולראיה, העולם המדעי, כולל ארגוני הבריאות המובילים בעולם וההנחיות הרשמיות שלהם (לרבות ארגון רופאי הילדים בישראל ומשרד הבריאות בארץ), כולם מכירים בחשיבות הסידן, ובחשיבות מוצרי החלב כספק עיקרי של סידן וחלק מתזונה מאוזנת ובריאה. אף לא אחד מהם יוצא נגד החלב ומוצריו בהמלצותיו הרשמיות.

באחרונה (2014) הוציא האיגוד הישראלי לרפואת ילדים נייר עמדה הקובע כי חלב פרה ומוצריו הם מקור עיקרי לסידן בתזונת תינוקות, ילדים ומתבגרים. ספיגת הסידן מחלב פרה ומוצריו טובה

ומומלץ לכלול מוצרי חלב פרה בתזונת ילדים כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה, לשמירה על עצמות ושיניים בריאות.

 

  1. החלב בישראל מהאכותיים בעולם – אין אנטיביוטיקה בחלב בישראל

 

החלב הישראלי הוא איכותי ביותר ובקרת איכותו נחשבת לאחת הטובות בעולם.לאחרונה  ערכו נציגי האיחוד האירופי בדיקה מקיפה של ענף החלב בישראל, של שרשרת ייצור החלב ומוצריו – מהרפת לשולחן (ברפת נבדק תהליך ייצור החלב, איכות החלב, תשתיות מכון החליבה, איכות הטיפול הרפואי בבעלי החיים, בריאותם, חיסונם. בנוסף נבדק תהליך הובלת החלב וקליטתו במחלבה, נעשו בדיקות סף לגבי חיידקים ושאריות אנטיביוטיקה). נציגי האיחוד האירופי ציינו בבדיקתם, כי בישראל איכות החלב המגיע למחלבה הוא מהגבוהים בעולם. עוד ציין צוות הבדיקה, כי ישראל נמנית עם מועדון אקסקלוסיבי הבודק את כל משלוח החלב עוד לפני כניסתו למחלבה המחלבה ומוודא שאין בחלב אנטיביוטיקה  , ולא באופן רנדומלי כנהוג בשאר העולם.

 

  1. הורמונים

הפרה היא חיה נקבית. בשל כך מפריש גופה הורמונים שחלקם הזעיר מגיע גם לחלב. מערכת העיכול של האדם מפרקת את מרבית ההורמונים האלה.

על פי אמות המידה המקובלות בגופים בינלאומיים, הרמות הקיימות בחלב נחשבות בלתי מזיקות וכדי להגיע לרמות המרביות, הנחשבות מסוכנות לצריכה, יש לצרוך מאות ליטרים חלב ביום  לגבי אסטרוגן ואלפי ליטרים חלב ביום לגבי פרוגסטרון.

מועצת החלב הישראלית ערכה בשנתיים האחרונות בדיקה לנוכחות רמת הורמונים בחלב הישראלי.ממצאי הבדיקה הובאו לבחינתם של שלושה מומחים מובילים בתחומם. המומחים טוענים כי רק אם תשתו מאות  עד אלפי כוסות חלב ביום תצטבר בגופכם כמות הורמונים העלולה להשפיע .

 

Accessibility
סגור