up למעלה

תזונה תומכת שריר

תזונה תומכת שריר – המלצות חדשות לצריכת חלבונים בתזונה אונקולוגית
תמצות ועריכה של לי בן שושן – מתוך כתבתה של לימור בן חיים -דיאטנית, המחלקה לתזונה ודיאטה, מערך אונקולוגיה – מרכז רפואי תל אביב.

לתזונה תפקיד חשוב בטיפול באנשים.נשים הסובלים ממחלת סרטן, משלבי האבחנה, במהלך הטיפולים ועד שיקום והחלמה.
תזונה מתאימה מתייחסת לצרכים התזונתיים של המטופלים.המטופלות במסע המחלה, במטרה להקל ולצמצם את תופעות הלוואי של המחלה והטיפולים, לאזן מחלות כרוניות אחרות שעשויות להתפרץ, להפחית סיכויים לסיבוכים ניתוחיים, לטפל בתת תזונה ולשמור על הנאת האכילה ואיכות החיים.

סרטן ושריר – הקשר החזק
מסת שריר נמוכה משפיעה בצורה ניכרת על איכות החיים של החולה. חולשה, עייפות, תשישות ואובדן עצמאות הן תופעות נפוצות בקרב החולים. 
אפשר לצפות בירידה במסת השריר כבר בשלב האבחנה, עוד טרם הטיפול. פגיעה זו מוגדרת תלוית מחלה, ואם הפגיעה במסת השריר הינה חמורה היא תאובחן כסרקופניה תלוית מחלה.

מטרות הטיפול התזונתי בהקשר סרטן ומסת שריר הם:
• למנוע כמה שאפשר פגיעה במסת השריר ובתפקוד השריר במהלך המחלה והטיפול הפעיל.
• למנוע ולטפל בתופעות לוואי הפוגעות במצב התזונתי ובצריכת המזון והחלבון להשפיע על מדדי הדלקת באמצעות תזונה ופעילות גופנית.
• לשפר את מסת השריר וכוח השריר בשלב השיקום וההחלמה.
הטיפול במסת שריר מתמקד בפעילות גופנית ותזונה, כשהמלצות התזונה ממוקדות בצריכת חלבון – במטרה לשמר את מסת השריר, לתמוך בתיקון רקמות ולשפר את איכות החיים הכללית.
ההמלצות לתזונה עשירה בחלבון מציבות אתגר בפני המטופלים והמטפלים:
מצד אחד יש קושי לצרוך מזון וחלבון בשל תופעות לוואי של הטיפול והמחלה, ומצד שני ניתנת המלצה להגברת צריכת חלבון.
כדי לקדם עמידה באתגר החלבון משלבים בתפריט מזונות פונקציונליים עשירים בחלבון, כמו יוגורטים או משקאות חלבון, חטיפי חלבון, אבקות חלבון שונות להעשרה ועוד.
אסטרטגיות תזונתיות המשמשות לקדם עמידה באתגר החלבון – מזונות פונקציונליים עשירים בחלבון, כמו יוגורטים או משקאות חלבון, חטיפי חלבון, ועוד; אבקות חלבון שונות להעשרה ממגוון מקורות חלבון אלבומין, קזאין, מי גבינה, אפונה, סויה, ועוד.

הגישה הטיפולית הקלינית המוכחת במצבים אלה הינה שילוב של מזון ייעודי רפואי במסגרת תפריט עשיר בחלבון (כולל מזון עשיר בחלבון, אבקות חלבון, ועוד), מזון ייעודי עשיר בחלבון המכיל רכיבים פונקציונליים שונים הוכח מדעית כמשפר כוח שריר, כמו גם איכות חיים ומשקל ומצוי בהמלצות של כל גורמי התזונה העולמיים כחלק מטיפול אונקולוגי פרואקטיבי מוכח עובדות.

ישנם מדדים שונים לגבי החלבון בתפריט: כמות יומית, איכות החלבון ומקורותיו, פיזור החלבון במהלך היום ואפילו שעות האכילה ביחס לפעילות ושינה. ההמלצה לחולי סרטן היא לקבל ייעוץ תזונתי ולהיות במעקב דיאטן.ית המתמחה באונקולוגיה. אנשי מקצוע אלה יכולים להתאים תוכניות תזונה מותאמות אישית הלוקחות בחשבון את מצבו הרפואי הספציפי של המטופל.ת, תוכנית הטיפול, העדפות תזונתיות וכל תופעות הלוואי או שעשויים לחוות. דיאטן.ית יכול.ה לספק הדרכה לגבי קבלת החלטות תזונתיות מושכלות ולעזור למטופלים.מטופלות לנווט בין האתגרים התזונתיים המלווים לעתים קרובות את הטיפול.

Accessibility
סגור