up למעלה

צריכת מוצרי חלב ומערכת הנשימה

צריכת מוצרי חלב ומערכת הנשימה

מאת שרית עטיה שמואלי, דיאטנית קלינית

חלק מהציבור עדיין מאמין שמוצרי חלב מגבירים ייצור ריר על ידי מערכת הנשימה, ועל ידי כך מחמירים את חסימת דרכי הנשימה ואת הסימפטומים של דלקות בדרכי הנשימה ואסתמה.

תפיסה זו הינה חסרת כל בסיס או הגיון מדעי. מחקרים מדעיים רבים לא הצליחו למצוא קשר מדעי המאמת תפיסה זו, הגוררת אנשים רבים להימנע מצריכת מוצרי חלב לשווא, או לחילופין, למנוע אותם מילדיהם.

מחקרים קליניים רבים בדקו האם לצריכת חלב ומוצריו יש השפעה על החרפת סימפטומים אסמטיים או הרעה כלשהי בתפקודי נשימה בקרב מבוגרים וילדים שלא סובלים מאלרגיה למוצרי חלב. במחקרים אלו לא נמצא כל קשר בין התופעות הנ"ל לצריכת חלב.

כיצד צמחה התפיסה?

האמונה העממית כי חלב מגביר יוצר ליחה היא עתיקת יומין. ד"ר ספוק, מחבר הספר לטיפול בתינוק ובילד, המליץ להפחית צריכת חלב בקרב ילדים בזמן מחלות נשימה. גם בעיתונות יש התיחסות לאמונה עממית זו, אך כאמור קיימת ספרות מדעית רפואית בנושא ואף מחקר לא מצא קשר או תמיכה כלשהיא לאמונה זו.

מחקר מעניין העלה כי יתכן ומקור התפיסה הוא באמונת האנשים. החוקרים ראיינו 169 אנשים, 70 מתוכם האמינו שחלב גורם לליחה. המשתתפים קיבלו חלב או משקה סויה בהרכב דומה והחוקרים בדקו את תחושותהם בשעות לאחר שתיית החלב/משקה הסויה. נמצא כי בקרב האנשים שהאמינו כי מוצרי חלב גורמים לליחה דיווחו יותר על הרגשה של ליחה (למרות שלא היו ממצאים בפועל) והתלוננו יותר על קשיי נשימה.
מחקר נוספים לא מצאו ראיה להצרה בדרכי הנשימה או הגברת יצור ליחה לאחר שתיית חלב פרה באנשים בריאים ובאנשים עם אסתמה.
למרות המידע הרפואי ושפע המחקרים שסותרים תפיסה זו, הורים רבים עדיין מאמינים כי חלב גורם לליחה. בסקר שנערך בקרב הורים שהמתינו במרפאת ריאות לילדים נמצא כי 58% האמינו ששתיית חלב גורמת ליצור ליחה. 30% מהם דיווחו כי מקור המידע שלהם הוא המשפחה ו- 28% דווחו כי אלו הנחיות שקיבלו מרופא.

חלון הזדמנויות צר

תקופת הילדות מהווה "חלון הזדמנויות" חד פעמי ובלתי חוזר להביא את העצמות שלנו לשיאן – לבנות עצמות בריאות יותר וחזקות יותר. בתקופת הילדות, נבנות העצמות שישמשו את הגוף לאורך כל החיים. עצם שנבנית על בסיס דל סידן היא עצם חלולה ושבירה שלא תצליח לשקם את עצמה במלואה בשנים שיבואו.

סידן הוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית עצמות והוא זה הקובע את חוזקן. גוף האדם אינו מסוגל לייצר אותו בעצמו ולכן אספקה קבועה של סידן באמצעות המזון היא בעלת חשיבות רבה. מוצרי חלב הם מקור הסידן התזונתי העשיר ביותר והטוב ביותר שקיים.

שילוב מוצרי חלב בתפריט מאוזן יום-יום עוזר לבניית עצמות חזקות יותר, לשיניים בריאות יותר ולגוף חזק ובריא יותר. קשה מאוד להגיע לרמת צריכת הסידן היומית המומלצת ללא מוצרי חלב בתפריט.
ניתן למצוא סידן במזונות צמחיים כגון ירקות עליים ירוקים, שומשום, אגוזים וסרדינים, אולם מוצרי חלב מספקים הן את כמות הסידן והן את הזמינות הביולוגית הגבוהות ביותר.


מספר עובדות על ספיגת סידן
סוכר החלב (לקטוז), וויטמין D מגבירים את ספיגת הסידן מחלב.
חומצה פיטית (הנמצאת בסובין חיטה, קטניות, אגוזים ודגנים) וחומצה אוקסלית (הנמצאת בקטניות, תרד, פולי סויה ועוד), פוגעות בספיגת הסידן.
ספיגת הסידן מחלב יעילה ב-25% יותר מספיגת הסידן ממשקאות סויה.

Accessibility
סגור