up למעלה

על צריכת חלב והתפתחות המוח בתינוקות ופעוטות

חלון של אלף ימים 
התקופה הקריטית להתפתחות המוח מתחילה מרגע ההתעברות ונמשכת עד יום ההולדת השני של הילד.ה. זו תקופה קריטית ליצירת בסיס להתפתחות המוח, והיא משפיעה על האדם למשך כל ימי חייו.

ד"ר רוברט מורי, מומחה לתזונת ילדים מאוניברסיטת אוהיו סטייט, מספר על חלון 1000 הימים: ״כשהילד.ה מגיעים לגיל 3, המוח שלהם מגיע ל85% מהמוח שיהיה להם כמבוגרים. זאת אומרת שהגוף הקטן שלהם מתפקד עם מוח גדול ובמהירות עיבוד משמעותית שמכוונת למידה. אם חסרים לילדים ערכים תזונתיים, או קשרים משמעותיים עם דמויות יציבות בחייהם, המוח יתרגל לפעול על בסיס מתח במקום על מחקר ולמידה. לכן, החלון של 1000 הימים הראשונים ישפיע על כל מהלך חייהם״. 
 
ההמלצה של איגוד הרפואה האמריקאי היא להתחיל בצריכת מוצרי חלב: חלב ניגר, יוגורט וגבינות רכות החל מגיל חצי שנה, עם תחילת הטעימות וחשיפה למזונות מגוונים. יתרונות צריכת מוצרי חלב להתפתחות ילדים: 

> חיזוק המערכת החיסונית. ידוע כי מולקולות מולדות הקשורות למערכת החיסון, למשל ציטוקינים, וקולטני נוגדנים, ממלאות תפקיד חשוב בהתפתחות המוח.
אבץ וויטמינים כגון A, B12 ו-D, המצויים במוצרי חלב, ידועים כתומכים בבניית מערכת חיסון חזקה. 

> מקור לכולין. כולין הוא ויטמין מקבוצת B12 שבין היתר תורם להתפתחות תקינה של מערכת העצבים ולבניית תאים. הוא חשוב במיוחד במהלך ההריון, כי הוא משפיע על התפשטות תאי גזע ואפופטוזיס, ובכך משנה את המבנה והתפקוד של המוח וחוט השדרה.

> בריאות העצם. ככל שתיווצר יותר מסת עצם במהלך שנות הילדות וההתבגרות, יפחת הסיכון לאוסטאופורוזיס ופציעות נלוות בהמשך החיים. 

> מקור מצוין לחלבון. חלבון הוא החומר השני בגודלו במוח, שני רק למים, ולכן חשוב להזין את המוח במזונות עשירים בחלבון.
חלבון תורם לצמיחה בריאה של המוח, לתקשורת של הנוירונים ביניהם ולפיתוח זיכרון לטווח ארוך.
מתוך 20 חומצות האמינו המרכיבות חלבון, הגוף יכול לייצר 11 – תשע האחרות חייבות להגיע ממזון.
מאכלי חלב הם דרך קלה לצריכת חלבון עבור הקטנטנים, כי הם נגישים – כלכלית ופרקטית. אפשר לצרוך אותם כנשנוש או כחלק מארוחה.

תורגם מתוך כתבה:
https://www.usdairy.com/news-articles/infant-and-childhood-nutrition-and-cognition

Accessibility
סגור