up למעלה

על יוגורט ועצמות חזקות

איתמר ישועה דיאטן קליני ויועץ מדעי למועצת החלב

פרה-ביוטיקה ופרו-ביוטיקה
הרבה אנשים מתבלבלים בין שני המושגים, אז בואו נעשה סדר בדברים. פרה ופרו ביוטיקה הם "שני מוצרים משלימים". פרו-ביוטיקה הם החיידקים הטובים הנמצאים במעי הדק ויש להם השפעה חיובית על מגוון מצבי בריאות שנחקרו ונחקרים גם כיום (דוגמת סכרת, השמנה, בריאות העצם ועוד). הפרה-ביוטיקה, זה ה"מזון" של אותם חיידקים טובים. מדובר על סיבים תזונתיים שונים שהפרוביוטיקה משתמשת בהם לצרכי יצירת אנרגיה.
אחד מסוגי הפרה-ביוטיקה שמשתמשים בהם לעיתים קרובות בהכנת היוגורט התעשייתי, נקרא אינולין (Inulin).
האינולין מוסף לרוב כדי לייצר את המרקם הקרמי של היוגורט. האינולין, וכמוהו גם סוגי פרה-ביוטיקה אחרים, מגיעים למעי הדק, שם נמצאת אוכלוסיית הפרו-ביוטיקה (החיידקים הטובים זוכרים?) ועוזרת לה לשגשג. בנוסף, הפרה-ביוטיקה יכולה להפוך במעי לחומצות שומן קצרות שרשרת (SCFA). לחומצות השומן הללו, יוחסו במהלך השנים מגוון יתרונות בריאותיים ביניהם שיפור יכולת הספיגה של סידן ממערכת העיכול לזרם הדם.


יוגורט – טוב לעצמות או לא?

באוגוסט 2017 פורסמה סקירה מדעית שעסקה בתועלת של יוגורט על איכות העצם במספר שכבות גיל.
לפי תוצאות הסקירה – מוצרי חלב מותססים (דוגמת יוגורט או גבינות רכות) מספקים לגוף סידן, זרחן, חלבון איכותי ועוד. לרכיבים התזונתיים הללו יש תפקיד משמעותי במניעת איבוד מסת עצם. מוצרי חלב מותססים מכילים לעיתים גם פרה-ביוטיקה, שיחד עם הפרו-ביוטיקה מייעלים את ספיגת הסידן מהמעי לזרם הדם כמו גם את המטבוליזם של העצם. טענה נוספת ומעניינת שהעלו החוקרים היא שמוצרי חלב מותססים, יכולים להוות סמן לאורח חיים המקדם עצם בריאה.


יוגורט ומתבגרים

מחקרים קליניים שהיו חלק מהסקירה הראו כי לצריכת מוצרי חלב מותססים במתבגרים יש השפעה חיובית על איכות העצם שלהם וספציפית צפיפות המינרלים בעצם שלהם.


יוגורט ומבוגרים

בגיל המבוגר, ככל שמתבגרים יש ירידה טבעית בצפיפות העצם. בסקירה הראו החוקרים כי צריכה של מוצרי חלב מותססים מסייעת בהגנה מפני אותה ירידה ומסייעת לשמור על עצם חזקה יותר עם תהליך ההזדקנות. באחד המחקרים, שנעשה באירלנד הראו החוקרים כי מתוך ה-4,000 נחקרים עד גיל 60 שהשתתפו במחקר, צריכה גבוהה יותר של יוגורט הייתה קשורה לירידה בסיכון לאוסטאופרוזיס (מחלה שלרוב מופיעה בגיל המבוגר וכוללת ירידה במסת העצם).


איך אכילת יוגורט יכולה לחסוך לנו גם כסף?

בגלל שליוגורט יש השפעה חיובית על בריאות העצם, החוקרים העלו טענה שיתכן ויוגורט הוא בעל עלות תועלת גבוהה. אכילה של יוגורט אחד ביום מורידה את הסיכון לשברים מעל גיל 70, ואכילה של שני יוגורט ביום קשורה לירידה בסיכון לשברים מעל גיל 80. בנוסף, בגלל שיוגורט מגיע במגוון טעמים, אנשים יכולים לבחור את זה שהם אוהבים, וכך לצרוך מוצרי חלב בכמות מספקת ובצורה המועדפת עליהם.
השאלה שעולה היא האם צריכה של יוגורט יכולה לחסוך רק בגלל שיתכן ויש לו אפקט מגן על העצמות שלנו, או בגלל שאנשים שבאופן כללי חיים בריא הם גם הצרכנים העיקריים של יוגורט ומוצרי חלב אחרים.

Accessibility
סגור