up למעלה

סיכום מחקרים- נובמבר דצמבר 2016

עריכה מדעית –שרית עטיה, דיאטנית קלינית

1 .חלב ומוצרי חלב – טוב או רע לבריאות האדם? הערכה של הראיות המדעיות. מאמר סקירה.

  1. נייר עמדה 2016 – אגודת התזונה האמריקאית – דיאטות צמחוניות.

3 .שומן החלב  ובריאות האדם – תקציר סימפוזיון שהוצג באירופה ובצפון אמריקה (2014-2015).

4 . צריכת חלב לאחר אימון ובמצב של התייבשות תורמת להחזרת נוזלים ותיקון מאזן הנוזלים יותר מאשר משקה מועשר בפחמימות ואלקטרוליטים או מים אצל גברים צעירים. מחקר קליני אקראי

5 . קשר הפוך בין צריכת מוצרי חלב לסיכון להשמנה בילדים ומבוגרים . מטא-אנליזה של מחקרי חתך .

6 . צריכת מוצרי חלב בזמן דיאטה מוגבלת קלוריות מאיצה ירידה במשקל ומשפרת הרכב גוף בבני 18-50 שנים – מטא אנליזה של מחקרים קליניים מבוקרים (RCT).

7 .הקשר בין צריכת סוגי חלבון שונים ושברים אוסטאופורוטים בגברים . מחקר עוקבה פרוספקטיבי

8 .סמנים ביולוגים (ביו-מרקרים) של שומן החלב והיארעות סכרת בקרב נשים וגברים בארה"ב בשני מחקרי עוקבה פרוספקטיביים .

9 . רכיבים ביו – אקטיבים הנגזרים מחלב והשפעתם על בריאות האדם – מאמר סקירה

  1. מחקר נגד – גורמי סיכון לסרטן השד אצל נשים המתגוררות באזורים עירוניים וכפריים בסין המזרחית. מחקר חתך

 

1 : חלב ומוצרי חלב – טוב או רע לבריאות האדם? הערכה של הראיות המדעיות. מאמר סקירה

קיימת ספקנות כלשהי בדבר היתרונות הבריאותיים בצריכת חלב ומוצריו בקרב הציבור הרחב שמתבטאת בהגדלת הצריכה של משקאות על בסיס צמחי, כמו סויה, אורז, שקדים ושיבולת שועל .

סקירה זו נועדה להעריך את הראיות המדעיות בעיקר מטא – אנליזות של מחקרים תצפיתיים וניסויים מבוקרים אקראיים, העוסקים בקשר בין צריכת מוצרי חלב לבין הסיכון להשמנה, סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, אוסטיאופורוזיס, סרטן ותמותה .

מחקרים עדכניים הראו כי צריכת חלב ומוצריו נמצאה קשורה לסיכון מופחת להשמנה בילדות. במבוגרים, צריכת חלב ומוצריו נמצאה כתורמת לשיפור הרכב גוף ומשפרת הרזיה במהלך דיאטה מוגבלת אנרגיה.

בנוסף , צריכת מוצרי חלב נמצאה קשורה לסיכון ניטרלי או מופחת לסוכרת מסוג 2 , סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, במיוחד שבץ.

הראיות מצביעות על השפעה חיובית של צריכת חלב ומוצרי חלב על צפיפות מינרלים בעצמות ,עם זאת לא נמצא קשר עם סיכון לשברים בעצמות.

בין סוגי הסרטן, צריכת חלב ומוצריו קשורה בקשר הפוך עם הסיכון  לסרטן מעי גס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן קיבה, סרטן השד. לא נמצא קשר לסיכון לחלות בסרטן לבלב, סרטן שחלות, או סרטן הריאות. הראיות לסיכון לסרטן הערמונית לא היו עקביות. לבסוף, צריכת מוצרי חלב לא נמצאה קשורה לתמותה מכל הסיבות.

משקאות על בסיס צמחי מועשרים בסידן נכללו כחלופת למוצרי חלב בהמלצות התזונה בכמה מדינות בעולם . עם זאת, מבחינה תזונתית, חלב פרה ומשקאות על בסיס צמחי הם מזונות שונים לגמרי , מסקנה מבוססת מדע  על הערך הבריאותי של משקאות על בסיס צמחי דורשת מחקרים נוספים בבני אדם.

מסקנת החוקרים –  מכלול הראיות המדעיות העדכניות תומכות בצריכת חלב ומוצריו כדרך לצריכת רכיבי מזון חיוניים שעשויה להגן מפני המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר, תופעות

Tanja Kongerslev Thorning, Anne Raben, Tine Tholstrup. MILK AND DAIRY PRODUCTS: GOOD OR BAD FOR HUMAN HEALTH? AN ASSESSMENT OF THE TOTALITY OF SCIENTIFIC EVIDENCE. Food & Nutrition Research 2016; 60. http://www.foodandnutritionresearch.net/index.php/fnr/article/view/32527

 

2: נייר עמדה 2016  –   אגודת התזונה האמריקאית – דיאטות צמחוניות

נייר עמדה חדש (עדכון לנייר קודם ) של האקדמיה האמריקאית – דיאטה צמחונית (כולל טבעונית) מתוכננת כראוי היא בריאה ,מספקת מבחינה תזונתית ועשויה להיות בעלת יתרונות בריאותיים במניעה וטיפול של מחלות מסוימות.

דיאטות אלו מתאימות לכל שלבי החיים, כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות, התבגרות, בגרות ולספורטאים.

דיאטות המבוססות על מזון צמחי תורמות יותר לסביבה ברת קיימא מאשר דיאטות עשירות במוצרים מן החי כיוון שהם מנצלות פחות משאבים טבעיים וקשורות לפחות נזק סביבתי .

צמחונים וטבעונים נמצאים בסיכון מופחת למחלות מסוימות כולל מחלות לב איסכמיות, סכרת מסוג 2  ,יתר לחץ דם, סוגים מסוימים של סרטן, והשמנה.

צריכה נמוכה של  שומן רווי וצריכה גבוהה של ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, מוצרי סויה, אגוזים וזרעים (כולם עשירים בסיבים תזונתיים ופיטוכימיקלים) מאפיינות  דיאטות צמחוניות וטבעוניות וקשורות בהפחתת יצור כולסטרול ו LDL  בדם ואיזון טוב יותר של רמות סוכר בדם. גורמים אלה תורמים להפחת הסיכון למחלות כרוניות . טבעונים זקוקים למקור אמין של ויטמין B12 כמו מזונות מועשרים או תוספים.

FROM THE ACADEMY -Position Paper : Position of the Academy of Nutrition and

Dietetics: Vegetarian Diets. J Acad Nutr Diet. 2016 Dec;116(12):1970-1980.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=position+of+the+academy+of+nutrition+and+dietetics+vegetarian+diets+2016

 

3 : שומן החלב  ובריאות האדם: תקציר סימפוזיון שהוצג באירופה ובצפון אמריקה(2014-2015)

בעשורים האחרונים חלק מההמלצות תזונתיות בעולם התייחסו לשומן החלב כמקור לא הכרחי של קלוריות ושומן רווי בתזונה. בשנים האחרונות סימני שאלה גדלו מעל הנחות אלו לאור נתונים ומחקרים עדכניים על צריכת מוצרי חלב והשפעתם על  בריאות האדם.

במטרה ללמוד ,לחקור ולדון במדע בנושא הקשר בין מוצרי חלב ובריאות, תוכננו על ידי ארגוני תעשיית החלב באירופה ובצפון אמריקה סימפוזיונים בכנסים מדעיים  שונים :

The Eurofed Lipids Congress (2014)  בצרפת , The Dairy Nutrition Annual Symposium (2014) בקנדה , The American Society for Nutrition Annual Meeting held in conjunction with Experimental Biology (2015) בארצות הברית ,The Federation of European Nutrition Societies (2015 בגרמניה .

תקציר זה של הסימפוזיונים מתאר את המורכבות של שומן חלב ואת ההשפעה של צריכת חלב ושומן החלב על בריאות האדם.

מסקירת הראיות המדעיות העדכניות  עולה כי צריכת מוצרי חלב אינה קשורה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ונמצאת בקשר הפוך עם עלייה במשקל וסיכון להשמנה. מוצרי חלב (  חלב ,גבינה ויוגורט) יכולים להות מרכיב חשוב בדפוס תזונתי בריא. בחינה שיטתית של השפעת דפוסי תזונה הכוללים חלב, גבינה ויוגורט על בריאות אדם היא מוצדקת.

Astrup A, Rice Bradley BH, Brenna JT, Delplanque B. Regular-Fat Dairy and Human Health: A Synopsis of Symposia Presented in Europe and North America (2014-2015). Nutrients 2016; 29: 8(8).https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27483308

 

4 : צריכת חלב לאחר אימון ובמצב של התייבשות תורמת להחזרת נוזלים ותיקון מאזן הנוזלים יותר מאשר משקה מועשר בפחמימות ואלקטרוליטים או מים אצל גברים צעירים. מחקר קליני אקראי

להחזרת נוזלים לגוף וצריכה מתאימה של רכיבי תזונה לאחר אימון השפעה מכרעת על ביצועים גופניים. מחקר זה בחן האם חזרה למאזן נוזלים תקין לאחר אימון והתייבשות טרמית שונה בעקבות צריכת חלב, משקה מועשר בפחמימות ואלקטרוליטים או מים.

7 גברים פעילים (גיל ממוצע 26 שנים) ביצעו פעילות גופנית וחוו התייבשות טרמית עד איבוד של 2% ממסת הגוף בשלושה מועדים שונים. בין 2-3 שעות לאחר האימון צרכו רנדומלית כמות מדודה של חלב או משקה מועשר בפחמימות ואלקטרוליטים או מים שוות ערך ל150% מאיבוד מסת הגוף .מאזן הנוזלים בגוף נמדד במשך 5 שעות מהתחלת החזרת הנוזלים לגוף .

תוצאות המחקר הראו כי מאזן הנוזלים הכללי בגוף היה  גבוה בגברים ששתו חלב לעומת משקה הפחמימות או המים. ללא הבדל בין שתי בקבוצות האחרונות.

5 שעות לאחר צריכת חלב מאזן הנוזלים בגוף נשאר חיובי (+117 מ"ל לעומת ההתחלה ) לעומת מאזן הנוזלים בקבוצה ששתתה מים .גם אוסמולריות הפלסמה נשארה גבוהה יותר בקבוצת החלב בהשוואה לשתי הקבוצות האחרונות 5 שעות מהתחלת החזרת הנוזלים.

נתוני המחקר מציעים כי החזרת נוזלים לגוף בכמות מדודה  לאחר אימון ע"י חלב יעילה . החזרת הנוזלים פועלת בסינרגיזם עם ההרכב התזונתי בחלב ומיטיבה עם  מאזן הנוזלים לגוף לאחר אימון גופני והתייבשות טרמית.

Seery S, Jakeman P. A metered intake of milk following exercise and thermal dehydration restores whole-body net fluid balance better than a carbohydrate-electrolyte solution or water in healthy young men. Br J Nutr. 2016 Sep;116(6):1013-21.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27477047

 

5 : קשר הפוך בין צריכת מוצרי חלב לסיכון להשמנה בילדים ומבוגרים . מטא-אנליזה של מחקרי חתך .

עבודה זו הינה מטא-אנליזה של מחקרים תצפיתיים הבוחנים את קשר בין צריכת מוצרי חלב להשמנה . החוקרים השתמשו מודל האפקט האקראי (Random-effects model) לחישוב יחס הסיכויים עם רווח סמך של 95% בנוסף הוערך קשר מנה-תגובה .

במטא אנליזה נכללו 17 מחקרים הבודקים צריכת מוצרי חלב ו 16 מחקרים הבודקים צריכת חלב .

צריכת מוצרי חלב נמצאה בקשר הפוך להשמנה .  יחסי הסיכויים המשוקלל  (רווח סמך 95%) להשמנה עבור הקטגוריה הגבוהה ביותר לעומת הנמוכה  ביותר של צריכת מוצרי חלב סך היו 0.54 (0.38-0.77) בילדים, 0.75 (0.69-0.81) אצל מבוגרים, 0.74 (0.68-0.80) עבור שניהם.

גם צריכת חלב נמצאה בקשר הפוך להשמנה . יחסי הסיכויים המשוקלל  (רווח סמך 95%) להשמנה עבור הקטגוריה הגבוהה ביותר לעומת הנמוכה  ביותר של צריכת חלב היו 0.81 (0.75-0.88) עבור מבוגרים וילדים יחד וגם בנפרד  .

הסיכון להשמנה ירד ב16%  0.84 (0.77-0.92)  לכל תוספת של 200 גרם חלב ליום .

ממטה-אנליזה זו עולה כי צריכת מוצרי חלב עשויה להיות קשורה עם סיכון מופחת להשמנה הפחתה זו בסיכון  הינה  בעלת  השפעה על בריאות הציבור.

Wang W, Wu Y, Zhang D. Association of dairy products consumption with risk of obesity in children and adults: a meta-analysis of mainly cross-sectional studies. Ann Epidemiol. 2016 Dec;26(12):870-882.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27756684

 

6 : צריכת מוצרי חלב בזמן דיאטה מוגבלת קלוריות מאיצה ירידה במשקל ומשפרת הרכב גוף בבני 18-50 שנים – מטא אנליזה של מחקרים קליניים מבוקרים (RCT).

מטא-אנליזה זו של מחקרים אקראיים מבוקרים (RCTs) בוצעה על מנת לחקור את ההשפעות של צריכת מוצרי חלב או תוספים על משקל והרכב גוף בזמן דיאטה מוגבלת קלוריות בבני 18-50 שנים.

במטא-אנליזה נסקרו כל המחקרים הקליניים שנמשכו מעל 4 שבועות  והשוו את השפעת דיאטה עשירה במוצרי חלב (או תוספים)  מוגבלת קלוריות ודיאטה ללא/מכילות מעט  מוצרי חלב על משקל גוף, מסת שומן, מסת גוף רזה אשר הופיעו במקורות המידע הבאים ופורסמו עד מרץ 2016: MEDLINE, EMBASE, Pubmed , Cochrane Central , World Health Organization International Clinical Trials Registry Platform (WHO ICTRP).

הנתונים נאספו ונותחו ע"י מטא אנליזה עם אפקט רנדומלי , הוערכה השפעת גודל מנה והנתונים דורגו במדד איכות הנתונים GRADE (המעריכים סיכוי להטיות ,חוסר עקביות, חוסר דיוק ,הטיית פרסום ועוד )  . לאחר דירוג והערכה נכללו במטא אנליזה הנוכחית 27 מחקרים , המשתתפים צרכו דיאטה המכילה בין 2-4 מנות חלב ליום או 20-84 גרם חלבון whey   ליממה בהשוואה לדיאטת בקרה דלה במוצרי חלב במשך חציון של 16 שבועות .

תוצאות : בקבוצות החלב נצפתה

  • ירידה גדולה יותר במשקל גוף של 1.16 ק"ג .−1.16 kg [−1.66, −0.66 kg]) )
  • ירידה גדולה יותר במסת השומן של 1.49 ק"ג (−1.49 kg [−2.06, −0.92 kg] ).

הבדלים אלו נמצאו במחקרים שכללו לפחות 90% נשים ולא נמצאו במחקרים שכללו גם אימוני התנגדות בזמן הדיאטה .

  • צריכת חלב ומוצריו קשורה לאיבוד קטן יותר של מסת גוף רזה . (36 kg [0.01, 0.71 kg] )  .לא נצפה קשר מנה – תגובה .

מסקנת החוקרים הייתה כי העלאת צריכת מוצרי חלב בזמן דיאטה מוגבלת קלוריות מאיצה ירידה במשקל, ירידה במסת שומן ומאיטה איבוד מסת גוף רזה  בבני 18-50 שנים. דרושים מחקרים נוספים בגברים כדי לחקור את השפעת המין על התוצאות.

Welma Stonehouse, Thomas Wycherley, Natalie Luscombe-Marsh. Dairy Intake Enhances Body Weight and Composition Changes during Energy Restriction in 18–50-Year-Old Adults—A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Nutrients 2016; 8(7): 394.

http://www.mdpi.com/2072-6643/8/7/394

 

7 : הקשר בין צריכת סוגי חלבון שונים ושברים אוסטאופורוטים בגברים . מחקר עוקבה פרוספקטיבי

צריכת חלבון ממזון הינה אחד מגורמי הסיכון הניתנים לשליטה לשברים .מטרת מחקר זה הייתה להעריך את הקשר בין צריכת חלבון והיארעות שברים בקרב גברים מבוגרים ,והאם קשר זה משתנה בהתאם למקור החלבון או למיקום השברים בשלד .

נבחנו נתוני עוקבה של 5875 גברים בגיל ממוצע של 73.6 שנים שהשתתפו ב

Osteoporotic Fractures in Men (MrOS) study במשך 15 שנים .

בתחילת המחקר צריכת חלבון הוערכה כאחוז מסך האנרגיה היומית (total energy intake TEI=)   ,נמדדה  צריכה ממוצעת של אנרגיה  16.1% ממקור חלבוני (כל מקורות החלבון ) . היארעות שברים תועדה ואושרה עי רופאים שבחנו את הדוחות הרפואיים.

במהלך 15 שנות מעקב תועדו 612 שברים אוסטאופורוטים מָז'וֹרִים , 806 שברים בעקבות חבלה קלה ,270 שברי ירך ,193 שברים בעמוד השדרה , ו 919 שברים לא בירך ולא בעמוד השדרה .

יחס הסיכונים (HR) של כל אדם חושב בעזרת  Cox proportional hazards models עם תיקנון לגיל, גזע, גובה, סך אנרגיה יומית ,רמת פעילות גופנית, מצב משפחתי, אוסטאופורוזיס, ניתוחים במערכת העיכול, עישון, נטילת קורטיקוסטרואידים, צריכת אלכוהול, תוספי סידן וויטמין D  .

נמצא כי – צריכה גבוהה של חלבון קשורה לסיכון נמוך יותר לשבר אוסטאופורוטי מז'ורי (HR = 0.92 [95% CI: 0.84, 1.00)) קשר דומה נצפה גם עם שברים בעקבות חבלה .

צריכת חלבון (HR = 0.80 [95% CI: 0.65, 0.98] וחלבון מהחי (לא חלבי) HR = 0.84 [95% CI: 0.72, 0.97] קשורה לירידה בסיכון לשברי ירך .

צריכת חלבון מהצומח לא נמצאה כמשפיעה על הסיכון לשברים.

מסקנת החוקרים היתה כי צריכת חלבון גבוהה, במיוחד מהחי קשורה להפחתת הסיכון לשברים אוסטאופורוטים .

Langsetmo L, Shikany JM, Cawthon PM. The Association Between Protein Intake by Source and Osteoporotic Fracture in Older Men: A Prospective Cohort Study. J Bone Miner Res 2016 Dec 12. doi: 10.1002/jbmr.3058. [Epub ahead of print]

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27943394

 

8 : סמנים ביולוגים (ביו-מרקרים) של שומן החלב והיארעות סכרת בקרב נשים וגברים בארה"ב בשני מחקרי עוקבה פרוספקטיביים גדולים

מחקר זה חשוב לנו כי אחד ממחבריו הוא פרופסור ווילט מהרווארד J . התבטאויותיו נגד חלב רבות בעיקר בהקשר של נזק בריאותי

תוצאות מחקרים פרוספקטיביים שבדקו את הקשר בין צריכת חלב עם הסיכון לסוכרת אינו עקביות . רוב מחקרים אלו העריכו את צריכת החלב ע"י דיווח עצמי . קיימים מעט מחקרים שהשתמשו בהערכה אמינה יותר של צריכת שומן חלב  –מדידת סמנים ביולוגים של חומצות שומן בסרום ובכדוריות הדם . מחקר זה בחן את ההשערה כי סמנים בדם של חומצות שומן החלב (n-715:0,17:0,16:1)  קשורים בהפחתת הסיכון לסכרת .

כמות חומצות שומן כוללת בפלסמה ובכדוריות האדומות נבדקה בקרב דגימות דם של 3333 מבוגרים בין הגילאים 30 ל 75 שנים ללא סכרת בתחילת המחקר . הדגימות נאספו בשנים 1989-1990 במסגרת מחקר האחיות (Nurses' Health Study) ובשנים 1993-1994 ממחקר (Health Professionals Follow-Up Study)

המצאות  סכרת הוערכה בשנת 2010 ע"י שאלונים משלימים שמבוססים על סימפטומים, מבחנים דיאגנוסטים וטיפול תרופתי. במשך כ 5 ±15  שנות מעקב אובחנו 277 מקרי סכרת חדשים . בשימוש באנליזה רבת משתנים תקנונו נתונים דמוגרפיים, גורמי סיכון מטבוליים, אורח חיים, דיאטה ונוכחות חומצות שומן אחרות בסרום.

נמצא כי אנשים בעלי רמה גבוהה של חומצות שומן חלב בסרום נמצאו בסיכון מופחת לסוכרת.

רמת חומצת שומן 15:0 גבוהה בסרום קשורה  בסיכון מופחת ב 44% לסכרת . (רביעון רביעי לעומת ראשון) ,HR=0.56 (CI 95% 0.37-0.86) .רמה גבוהה של חומצת שומן 17:0 בסרום הייתה קשורה בסיכון מופחת ב43 % לסוכרת, HR=0.57 (CI 95% 0.39-0.83) .

רמה גבוהה של חומצת שומן 16:1n-7, בסרום הייתה קשורה בסיכון מופחת ב52%  לסוכרת,.HR=0.48 (CI 95% 0.33-0.7).

ב 2 מחקרי עוקבה פרוספקטיבים נמצא כי ריכוז גבוה יותר של חומצות שומן החלב בסרום קשור לסיכון מופחת לסוכרת. תוצאות אלו מדגישות את הצורך בהבנה מעמיקה יותר של ההשפעות הפוטנציאלות המיטיבות של שומן החלב

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27006479

 

9 :  רכיבים ביו – אקטיבים מחלב והשפעתם על בריאות האדם – מאמר סקירה

שימוש בפפטידים ביו אקטיבים ממקורם בחלב בתוך מזון פונקציונלי נמצא כבעל פוטנציאל מיטיב לבריאות האדם,  הפפטידים הפעילים משפיעים בעיקר על מחלות כרוניות הקשורות בתזונה כמו השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם וסוכרת.

פפטידים הנגזרים מחלב פרה, עז, כבשים, באפלו וגמלים נמצאו כבעלי תכונות אנטי- מיקרוביאליות ,יכולת השפעה על מערכת החיסון, השפעה אנטי אוקסידנטית,אנטי טרומבוטית,יכולת לעכב פעילות אנזימתית ולפעול כאנטגוניסטים לרעלנים.

רוב הפפטידים בעלי השפעה על תגובות חיסוניות, עיכול, תגובות הורמונליות ונוירולוגיות ולכן ממלאים תפקיד מניעת סרטן, אוסטאופורוזיס, יתר לחץ דם והפרעות אחרות.

הסקירה מסכמת את הראיות והמחקרים הנוגעים לפפטידים שמקורם ,התפקודים הפיסיולוגיים שלהם, מאפיינים כלליים ויישומים אפשריים לבריאות האדם.

D.P. Mohanty,a S. Mohapatra,a. Milk derived bioactive peptides and their impact on human health – A review. Saudi J Biol Sci. 2016 Sep; 23(5): 577–583.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27579006

 

10 מחקר נגד –

גורמי סיכון לסרטן השד אצל נשים המתגוררות באזורים עירוניים וכפריים בסין המזרחית. מחקר חתך

מטרת המחקר הייתה לבדוק את  גורמי סיכון לסרטן השד בנשים סיניות המתגוררות  באזורים עירוניים וכפריים של סין המזרחית באמצעות סקר חתך גדול .

בסקר אפידמיולוגי מדורג עם ריבוד לאשכולות נאספו נתונים דמוגרפיים וחולקו שאלונים הנוגעים תזונה ואורח חיים. ניתוח הנתונים נעשה ע"י רגרסיה לוגסטית רבת משתנים עם חלוקה לאזורים עירוניים וכפריים.

בסקר נכללו סך של 122,058 נשים.

תוצאות :

גיל, מדד מסת הגוף, מספר הפלות, היסטוריה משפחתית של סרטן השד וגיל המעבר נמצאו כגורמי הסיכון לסרטן השד, בעוד שצריכה של מוצרי סויה נמצאה גורם מגן.

בקרב נשים המתגוררות באזורים עירוניים, צריך גבוהה או מתונה של מוצרי סויה,  בשר אדום היו גורמי הגנה.

בקרב נשים המתגוררות באזורים כפריים, השמנה וצריכה גבוהה של חלב זוהו כגורמי סיכון לסרטן השד, בעוד שצריכה מתונה של מוצרי סויה מהווה גורם מגן.

Wang F, Yu L, Wang F, Liu L, Guo M. Risk factors for breast cancer in women residing in urban and rural areas of eastern China. J Int Med Res. 2015;43(6):774-89.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26475794

Accessibility
סגור