up למעלה

מחקר חדש מפתיע על ארוחות ביניים: על הקשר בין "הארוחות שבין הארוחות" לבריאות שלנו

כולנו מכירים את הארוחות הקטנות האלו שאנו אוכלים בין הארוחות. יש להם כינויים רבים כמו: חטיף, נשנוש, Snack, "בא לי משהו טעים" ועוד.

 

למרות היתרונות של ארוחות קטנות אלו, כמו שמירה תחושת שובע כדי שלא נגיע מורעבים לארוחה הבאה, הנאה מאוכל טעים או הזדמנות להשלים רכיבי תזונה, לרבים מאיתנו האכילה בין הארוחות מלווה ברגשי אשמה. אכילת חטיפים לא חייבת להזיק ואפילו יכולה להועיל. זה מאוד תלוי מה אוכלים, כמה אוכלים והחדשות המפתיעות – גם מתי אוכלים.

 

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה קובע כי יש קשר בין ארוחות ביניים, מה אוכלים בהן  ובריאות.

 

במחקר ייחודי זה נכללו 21,500 משתתפים בסקר הבריאות והתזונה האמריקני הלאומי (National Health and Nutrition Examination Survey). החוקרים בדקו את הקשר בין ארוחות הביניים, תכולתן וזמנן לבין הסיכוי למוות מכל סיבה, מוות ממחלות לב ומוות מסרטן.

נמצא כי –

  • ארוחת ביניים שאוכלים לאחר ארוחת הבוקר, מבוססת פירות עשויות להפחית את הסיכון לתמותה מכל סיבה ותמותה מסרטן ב-22% ו-45%, בהתאמה.
  • ארוחת ביניים חלבית אחרי ארוחת ערב הפחיתה את התמותה מכל הסיבות ותמותה ממחלות לב וכלי דם ב-18% וב-34%, בהתאמה.
  • לעומת זאת ארוחת ביניים עמילנית (מבוססת פחמימות), לאחר הארוחות העיקריות, הגדילה את הסיכון לתמותה מכל סיבה, לתמותה ממחלות לב וכלי דם.

 

נכון, עלינו לקחת תוצאות מחקר זה בפרופורציה. זה מחקר תצפיתי שלא קובע קשר של סיבה תוצאה אלא רק מצביע על הקשר, ברור שיש שלל גורמים נוספים שמשפיעים.

אבל הוא כן מאיר את חשיבות אכילת ארוחת ביניים עם ערך תזונתי מוסף. לא רק ארוחה של פחמימות ריקות, אלא אכילת ארוחות שמכילות תוספת של פירות, ירקות מוצרי חלב שתורמים לבריאות.

 

אז מה עושים עכשיו?

הנה כמה רעיונות לארוחות ביניים מזינות וטעימות שמשלבות פירות , ירקות ומוצרי חלב:

 

לביבות גבינה אפויות – מערבבים קופסת גבינה לבנה עם ביצה ורבע כוס קמח מלא, יוצרים לביבות ומכניסים לתנור ל- 20 דקות. מגישים עם פירות חתוכים.

גלידת יוגורט תות-בננה-ביתית – מכניסים לבלנדר 2 יוגורטים לא ממותקים, 3 תותים ובננה אחת, טוחנים, מכניסים לתבנית ייעודית לארטיקים ומקפיאים למשך הלילה. מקבלים ארטיק חלבי, טעים, ללא סוכר מוסף.

פירות קפואים עם דיפ יוגורט – שימו בקופסה תותים, ענבים וקוביות מלון, סיגרו והכניסו למקפיא. לאחר שהם קופאים אפשר לטבול ביוגורט ולנשנש.

שייק בננה – כוס חלב, בננה קפואה וכפית זרעי פשתה טחונים (לערבב במיקסר)

לאסי – גביע יוגורט, צימוקים, שקדים, מי ורדים וקרח (אפשר להמתיק עם מעט דבש)

גמבה עם גבינה לבנה – חותכים גמבה לשני חצאים, מנקים את הגרעינים. ממלאים חצי גמבה בגבינה לבנה דלה בשומן.

אבטיח עם ריבועי גבינה – בולגרית 5% שומן.

 

 

המחקר:

Wei W, Jiang W, Huang J, et al. Association of Meal and Snack Patterns with Mortality of All-Cause, Cardiovascular Disease, and Cancer: The US National Health and Nutrition Examination Survey, 2003 to 2014. J Am Heart Assoc. 2021;10(13): e020254.

 

 

 

 

Accessibility
סגור