up למעלה

חלב – עובדות או מיתוסים: האם טבעי לאדם לשתות חלב?

והאם נכון שחלב פרה מכיל הורמונים?

האם טבעי לאדם לשתות חלב?

תשובה: בהחלט כן!

בני האדם משתייכים לקבוצת אוכלי-כל (אומניבורים) הניזונים הן מחיות והן מצמחים. מעי האדם מותאם לאכילת חלב ומוצריו, ויש בו אנזים בשם לקטאז אשר מפרק את סוכר החלב (לקטוז) ומאפשר לצרוך חלב ומוצריו.

 

רגע של פילוסופיה

מאחר והוכח מדעית ורפואית כי החלב בריא לאדם, העניין האמיתי פה הוא יותר פילוסופי מאשר בריאותי. גם כאן, כדאי לתת את הדעת לכמה נקודות מעניינות:  

  • מותר האדם: האדם הוא בין המינים הצורכים חלב מעבר לגיל היניקה. כך עושים גם כלבים וחתולים. דבר זה לא אומר שחלב אינו בריא לאדם. בני אדם גם מבשלים מזון, מתבלים ומשמרים את המזון, תופעה שאין שני לה בעולם החי. האם מכאן נובע שעלינו לאכול אוכל נא, תפל ובעל שרידות נמוכה?
  • כדרך הטבע: לפי חוקי הטבע, כאשר יש מקור מזון טוב, מזין וזמין, חובה לנצל אותו.לבני האדם יכולת לעשות שימוש גם בתוצרים של בעלי חיים אחרים, יכולת שבעלי חיים אחרים בדרך כלל לא נהנים ממנה.
  • באופן טבעי: יתכן ואילו הייתה לבעלי חיים אחרים היכולת להתחבר לעטין הפרה ולינוק חלב הם היו עושים זאת. בעלי חיים רבים, כשמגישים להם חלב פרה, שותים אותו בהנאה ובשמחה. בעלי חיים רבים אוכלים ביצים של בעלי חיים אחרים או אף טורפים בעלי חיים אחרים.
  • הנחת יסוד: ההנחה שמוצר הנאכל על ידי עגלים פסול לשימוש לבני אדם מבטלת מהיסוד את האפשרות שהאדם ביית את הפרה לצרכיו, ושהאדם משתמש מאז ומעולם בחומרים מהטבע לצרכיו.

הידעת?

חלב ומוצריו נחשבים מזונות עם צפיפות תזונתית גבוהה, בזכות יותר מעשרה רכיבים תזונתיים שהם מספקים באופן טבעי, ביניהם: חלבון איכותי, סידן, אשלגן, מגנזיום, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצה B (כמו ויטמין 12B).

 

 

האם נכון שחלב פרה מכיל הורמונים?

תשובה:

נציגי ארגון הבריאות העולמי (WHO) וארגון המזון של האו"ם ((FAO קבעו כי הרמה המזערית של ההורמונים הטבעיים בחלב (אסטרוגן ופרוגסטרון) אינה משפיעה בשום צורה על בריאות הציבור.

זאת ועוד, על פי אמות המידה המקובלות בגופי הבריאות הבינלאומיים, רמות ההורמונים הקיימות בחלב נחשבות בלתי מזיקות, וכדי להגיע לרמות מרביות, הנחשבות מסוכנות, יש לצרוך מאות ליטרים (לגבי אסטרוגן) ואלפי ליטרים (לגבי פרוגסטרון) של חלב ביום.

חשוב להבין, כי הפרה היא חיה נקבית, ובשל כך מפריש גופה הורמונים, אולם מרביתם מופרשים בצואה ובשתן הפרה ולא מגיעים לחלב. לחלב מגיע רק חלק מזערי, שמפורק ברובו על ידי מערכת העיכול של האדם, ואינו משפיע על בריאותו.

ומה קורה בישראל?

מועצת החלב הישראלית ערכה מיוזמתה בדיקה בשנים 2013-2014 לנוכחות הורמונים בחלב הישראלי. מומחים מובילים בתחומם שבחנו את ממצאי הבדיקה קבעו בדעה אחת כי רמת ההורמונים בחלב הישראלי הינה חסרת כל משמעות קלינית. לדבריהם, כדי שתצטבר בגוף כמות הורמונים מסוכנת, יש לשתות בין מאות לאלפי כוסות חלב ביום.

האם זה נכון שבישראל מזריקים לפרה הורמוני גדילה כדי להגביר ייצור חלב?

תשובה: בהחלט לא!

בישראל, מאז ומעולם, חל איסור על שימוש בהורמונים מגבירי ייצור חלב.

הפרות הישראליות מובילות בייצור חלב בזכות טיפוח גנטי מתקדם, הזנה מקצועית, רמה גבוהה של רפואה וטרינרית ושיפור בתנאי מחייתן ורווחתן של הפרות. לא בזכות הורמונים.

 

Accessibility
סגור