up למעלה

 חלב כחול-לבן

כולנו יודעים שהחלב מספק רבים מצרכי האנרגיה ורכיבי המזון הדרושים לגדילה והתפתחות תקינים, אבל האם ידעתם שהרפת בישראל מייצרת גם דלק, דשן וחשמל? או שהרפתות לוקחות חלק פעיל בחינוך סביבתי ותרומה לקהילה? הנה כמה דברים שלא ידעתם על ענף החלב הישראלי, אחד המתקדמים והטכנולוגיים ביותר בעולם.

 

 

הרפת הירוקה

בעשורים האחרונים עבר ענף החלב בישראל קפיצה טכנולוגית משמעותית המייעלת בצורה רבה את ניצול האנרגיה והטיפול במזהמים. מאז השלמת הרפורמה במשק החלב בשנת 2008, מקפידים הרפתנים על הנחיות המשרד להגנת הסביבה ורבים ממשיכים לחפש דרכים יצירתיות להטמעת ערכי הרפת הירוקה. כך למשל, לאור המחסור החמור במי שתייה שנוצר בישראל נבחנות דרכים לניצול המים הנמצאים בשימוש ברפת, וכן לניצול מי הגשמים לשימוש חוזר ברפת ובסביבתה.

 

הרפתות של ימינו כבר לא מזרימות את השפכים שלהן לנחלים ולואדיות, וכלל תוצרי הלוואי של הרפת מטופלים וממוחזרים. בזבל הרפתות נעשה שימוש חוזר כדשן אורגני בחקלאות, וחצי ק”ג של זבל מהרפת יכול לייצר כ-28 ליטר ביוגז, המשמש כדלק בתעשייה. ברפתות נעשה שימוש נרחב במים מושבים לגידול המספוא, והפרות אוכלות גם גידולים שהאדם אינו יכול לאכול, בכך יש ניצול יעיל יותר של חומרי לוואי מתעשיות המזון והחקלאות, ועל גגות הרפתות והמבנים השונים מותקנות מערכות סולאריות להפקת אנרגיה מקרני השמש. הרפת הישראלית המודרנית לוקחת חלק משמעותי בתרומה לאיכות האוויר, שמירה על שטחים ירוקים וקרקעות המדינה.

 

למרות כל אלו, מהוות הרפתות מוקד לביקורת ציבורית בשל כמות גזי החממה הנפלטים מהן. יש לדעת כי בשנים האחרונות, ובשל כל הסיבות שנמנו למעלה,  חלה ירידה גדולה בפליטת גזי החממה מהרפת. יחד עם זאת ממשיך ענף הרפת בארץ ובעולם במחקרים ובנסיונות להמשיך ולהוריד פליטה זו במטרה להגיע ל"רפת בועה", בה סך הפליטות יהיה 0.

 

"אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ"

החלב שזור בתרבות שלנו עוד מימי קדם. חז"ל מספרים על אמוראים שראו בארץ ישראל עזים תחת עצי תאנה כשחלב זב מעטיניהן ומתערב בדבש הנוטף מעץ התאנה, וייחסו לכך את הביטוי במקרא "זבת חלב ודבש". קשה לדמיין את סיפורה של הארץ ללא החלב והרפת – מהחמאה שהגיש אברהם אבינו לשלושת המלאכים שהתארחו באוהלו ועד החלוץ צבי הירשפלד, מקים הרפת העברית הראשונה, אחד ממנועי החקלאות הראשונים שסיפקו מזון למדינה הצעירה. מאז התפתחנו, על השולחן נפרשת בכל יום מיטב התוצרת, וכל ילד נהנה מכריך גבינה טעים ועשיר לבית הספר.

 

לאור שרשרת הערך ברפתות ובמחלבות, מחויב ענף החלב בישראל לתרומה לקהילה. ברפתות מועסקים גם נוער בסיכון ובעלי צרכים מיוחדים, כאשר בענף ארבע עשרה רפתות הפועלות בכפרי נוער להן חשיבות גדולה בהעצמת התלמידים. כמו כן, רפתות משולבות במיזמים של תיירות חקלאית המנחילים את הנרטיב הציוני של הקשר לאדמה ולמולדת.

מעגלי הפרנסה

ענף החלב מהווה חלק חשוב מכלכלת ישראל, כעשרה אחוזים מההוצאה למזון במשקי הבית הם על מוצרי חלב. ענף החלב מעסיק באופן ישיר כ-13,500 מפרנסים ועוד כ- 17,000 איש באופן עקיף. כ- 60% מתנובת החלב הארצית באים מלמעלה מ- 180 משקים שיתופיים בקיבוצים ובמושבים שיתופיים. סה”כ ענף החלב מפרנס כ-30,000 משפחות, חלקן מתחזקות רפתות בגבולות המדינה, לצערנו לעיתים גם תחת אש.

 

עבודת הידיים הרבה שאפיינה את מלאכת החליבה בעבר, שוב אינה נחוצה ברפתות של ימינו. עתה נעשית החליבה בצורה מכנית ע`י מכשור אוטומטי חדיש, המופעל ברפת, או במכון-חליבה. ישראל ידועה כמעצמה טכנולוגית בעולם החלב הגלובאלי, הדרישה לידע הישראלי מגיעה מכל רחבי העולם ופיתוחים ישראלים נמכרים במדינות רבות. פיתוחים אלו והידע הרב שנצבר כאן הפכו את תנובת הפרה הישראלית לגבוהה בעולם, ובעצם את הפרה הישראלית – לכזו שהופכת מזון צמחי לאחד המזונות העשירים והצפופים תזונתית בצורה היעילה ביותר.

 

 

 

Accessibility
סגור