up למעלה

חלב ותחליפיו ותזונת ילדים

כידוע, השוק מוצף במשקאות מהצומח אשר הינם בעלי הרכב, ערכים תזונתיים וטעמים שונים. המגוון לעיתים עשוי לבלבל, בפרט כאשר המטרה הינה לצרוך משקה עם ערך תזונתי גבוה ככל הניתן. הנושא אף מקבל חשיבות יתרה כאשר מדובר בילדים אשר זקוקים לגדילה והתפתחות תקינים.

הערכת גדילה תקינה של ילד, מתחשבת במספר לא קטן של נתונים: מיקומו של הילד על עקומות המשקל, הגובה וה-BMI, התפתחותו לאורך השנים, אופן אכילתו, התנהגות אכילתו וכמובן שלל מרכיבי התזונה אשר נוהג לאכול.

בהקשר של חלב, בין אם החלטתם לגוון בצריכה הביתית ובין אם ההחלטה היא לוותר על צריכתו לחלוטין לטובת תחליפים, כדאי כמובן לדעת את ההרכב התזונתי של כל מוצר ואת תרומתו לגדילת ילדים תקינה.

אז מה אנחנו יודעים?

על מנת שתהיה גדילה תקינה, הצריכה התזונתית של שלל מרכיבי התזונה: קלוריות, חלבון, שומן, ויטמינים ומינרלים צריכה להיות מספקת ומאוזנת. במאמר זה נתמקד בחלבון וסידן בלבד ונדגיש כי בכל מקרה מומלץ להיוועץ בדיאטנ/ית קליני/ת על מנת לבדוק שהצריכה תקינה עבור כל ילד באופן פרטני. לשם הנוחות, נתייחס לתצרוכת הדרושה מגיל שנה ומעלה, בפעוטות וילדים בריאים בלבד.

חלבון – הדרישה משתנה לפי גילו של הילד אך נעה בין 1.2 גרם לכל ק"ג גוף ליום בגילאים 1-3 שנים, ועד ל-0.9 גרם לק"ג גוף ליום בין גילאי 15-18 שנים. כמובן שקיימים נתונים עבור כל פלך גיל. על מנת לפשט, אם ניקח לדוגמא ילד בן שנתיים השוקל 12 ק"ג, כמות החלבון היומית שלה זקוק הינה 14.4 גרם.

סידן – גם כאן מדובר על המלצה שמשתנה לפי טווחי הגילאים:

1-3 שנים- 700 מ"ג ליום.

4-8 שנים- 1000 מ"ג ליום.

9-18 שנים- 1300 מ"ג ליום.

 

נערוך השוואה המערבת בתוכה חלק קטן ממרכיבי המזון הדרושים לגדילה. כל הערכים מתייחסים ל-100 מ"ל משקה:

חלב פרה

כמות חלבון: 3.2 גרם.

כמות סידן: 100 מ"ג.

משקה סויה:

כמות חלבון: כ-4 גרם ב-100 גרם משקה.

כמות סידן: בחלק מהמשקאות קיימת העשרה של 120 מ"ג סידן.

משקה שקדים

כמות חלבון: קרובה לאפס.

כמות סידן- משתנה, בהתאם לסוג המשקה. כמובן שמשקה שמועשר בסידן מומלץ יותר.

משקה קוקוס

כמות חלבון: קרובה לאפס.

כמות סידן: בחלק מהמשקאות קיימת העשרה של 120 מ"ג.

משקה שיבולת שועל:

כמות חלבון: קרובה לאפס.

כמות סידן: בחלק מהמשקאות קיימת העשרה של 120 מ"ג.

משקה אורז

כמות חלבון: קרובה לאפס.

כמות סידן: בחלק מהמשקאות קיימת העשרה  של 120 מ"ג.

 

נקודות חשובות נוספות שחשוב לשים לב אליהן:

  • תכולת הסוכר: ידוע כי ההמלצות העולמיות מדברות על הפחתה בצריכת הסוכר המוסף במזונות ובמשקאות. הנושא מקבל חשיבות יתרה בילדים מסיבות מגוונות הכוללות בין השאר את הרצון להקניית הרגלי תזונה בריאים להמשך החיים. על כן בבחירת משקה חלב, חשוב לקרוא היטב את תכולת המרכיבים שמכיל. אם המילה "סוכר" מופיעה במיקום גבוה, המשקה מכיל כמות גדולה של סוכר.
  • תכולה של מרכיבים נוספים שאינם רצויים כגון ארסן: אורז מכיל ארסן. גם אם הוא מלא וגם אם הוא אורגני. ארסן הינו מינרל מסרטן ולכן ההמלצות הינן לגוון את צריכת הדגנים ובכל מקרה לא לתת לילדים לצרוך אורז באופן יומיומי.

מהנתונים הללו ניתן להבין כי במרבית המשקאות המוצעים בשוק, לא ניתן למצוא כמויות חלבון וסידן מספקות, בוודאי שלא לגדילה. אין זה אומר כמובן ששתיית חלב הינה הכרחית לגדילה, וכי לא ניתן לתת לילדים משקאות אחרים מהרשימה. כן יש לתת את הדעת לכך שמרביתם אינם מהווים מקור תזונתי הולם הדרוש לגדילה ועל כן דרושה הערכה מקיפה לשם הוספת המרכיבים הדרושים.

 

 

 

 

 

 

 

 

Camera photo created by freepik – www.freepik.com

Accessibility
סגור