up למעלה

הקשר בין מוצרי חלב ומניעת השמנה בילדים

מחקר שנעשה בטורקיה שפך מעט אור על הנושא

איתמר ישועה דיאטן קליני ויועץ למועצת החלב

 

השנים עוברות ונראה שמגיפת ההשמנה הפוקדת את העולם לא מתכוונת להיעלם בזמן הקרוב. לפי ה-WHO (ארגון הבריאות העולמי) בכל שנה מתים קרוב ל-3 מליון איש ברחבי העולם רק כתוצאה של סיבוכים הקשורים להשמנה.

ישנם לא מעט גורמים להשמנה, אבל לגבי דבר אחד אין כל כך חילוקי דעות – כדי למנוע השמנה, כדאי להתחיל לחשוב על מה שאנחנו מכניסים לפה כבר בגיל הילדות. בנוסף, גם פעילות גופנית משחקת תפקיד משמעותי, זה נכון אף יותר, שכיום ילדים רבים מעבירים שעות רבות מול המחשב או מסך הטלויזיה, ופעילות גופנית מכל סוג שהוא הופכת להיות פחות ופחות חלק משגרת יומם.

 

ארוחת בוקר והקשר להשמנה

במחקר שנעשה בטורקיה, וכלל מעל 7,000 ילדים וילדות בגילאי 6-18, מילאו הילדים שאלון שכלל שאלות על הרגלי ארוחת הבוקר שלהם, צריכת מוצרי החלב ונפח הפעילות הגופנית שהם מבצעים. בנוסף, נשאלו הילדים האם אמא שלהם עקרת בית או עובדת. במקביל, נלקחו מהילדים מדדי גובה ומשקל.

תוצאות המחקר הראו שכ-64% מהבנים, וכ-60% מהבנות במחקר אוכלים ארוחת בוקר מדי יום. אבל בהסתכלות לפי חלוקה לשתי קבוצות גיל – ילדים בוגרים (12-18) וצעירים (6-11), נראה כי הקבוצה הצעירה אוכלת ארוחת בוקר באחוזים גבוהים יותר, עם כ-80% לעומת 52%. ממצא מעניין נוסף בקשר לארוחת הבוקר זה שילדים הסובלים מהשמנה, נמנעים מארוחות בוקר באחוזים גבוהים יותר בהשוואה לילדים במשקל תקין, ואחד מכל 4 ילדים שהשתתפו במחקר וסובלים מהשמנה מעולם לא אכלו ארוחת בוקר.

תוצאות המחקר הראו אחוזים גבוהים של אכילת חטיפים בארוחת צהריים בקרב ילדים שלא אוכלים ארוחת בוקר. בנוסף, החוקרים לא מצאו קשר סטטיסטי בין אכילת ארוחת צהריים והשמנה. כלומר, לא ניתן לקבוע לפי מחקר זה האם אכילה או דילוג על ארוחת הצהריים קשור באיזשהי צורה לעלייה במשקל.

 

חלב והשמנה

תוצאות המחקר הראו שפחות מ-1% מהילדים במחקר מעולם לא אכלו מוצרי חלב. בנוסף, צריכת חלב הייתה בקשר הפוך לגובה ה-BMI של הילדים. ה-BMI הוא מדד שפותח במהלך המאה ה-19 ומשמש כיום למדידת השמנה. כדי לחשב את ה-BMI מחלקים את המשקל (בק"ג) בגובה (במטרים) בריבוע.

החוקרים טענו שההשפעה החיובית של מוצרי החלב על משקל הגוף יכולה לנבוע ממספר גורמים, ביניהם:
– מוצרי חלב יכולים לסייע בגרימת תחושת שובע לאורך זמן, מה שמסייע בצמצום כמות המזון הנצרכת לאורך היום.
– יתכן ומוצרי חלב הם סמנים לאורח חיים בריא יותר, וכתוצאה מכך למשקל תקין.

 

סטטוס התעסוקה של אמא והקשר להשמנה

מצער להציג את זה ככה, במיוחד לאור העובדה שהחוקרים לא בדקו אם יש קשר לסטטוס התעסוקה של האבא. לנו בכל אופן, נותר רק לקוות שבמחקר הבא שלהם הם יבדקו גם את זה.

תוצאות המחקר בהקשר הזה, גם לא כל כך משמחות, הן הצביעו על כך שילדים לאמהות עובדות היו שמנים יותר בהשוואה לילדים לאמהות שאינן עובדות. אך החוקרים העלו הצעה שיכולה לצמצם את התופעה הזו. לטענתם, אספקת ארוחת בוקר וצהריים בבתי הספר יכולה לצמצם את התופעה, בנוסף הם הציעו, להתמקד בארוחות אלו במוצרי חלב, במיוחד בקרב קבוצת הגיל הגדולה יותר של 12-18 שנים.

מקור:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28799014

 

Accessibility
סגור