up למעלה

האם כדאי לצרוך מוצרי חלב בחורף?

המון אנשים אוהבים להתפנק עם כוס שוקו חם בחורף, אבל יש אנשים שסבורים שמוטב להם להימנע מחלב בעונה הקרה. החלטנו לבדוק אם יש לזה ביסוס. המסקנות – מעודדות

סיון פלג

החורף כבר לגמרי כאן. ולמרות שמזג האוויר ממשיך לתעתע בנו, אי אפשר להתעלם מהעובדה שכבר הרבה יותר קר בחוץ. החורף אמנם מביא עמו את שמיכות הפוך הנעימות והכירבולים, אך כידוע גם את ההצטננויות והמחלות. לפיכך, סביר שגם אם אתם מאוהבי העונות הקרות, לחלק הזה קצת פחות חיכיתם.

כל שנה מחדש עולות השאלות לגבי מזונות שונים והקשר שלהם לנטיית הגוף לפתח מחלות חורף או להחרפת התסמינים השונים. לעיתים ולמרבה הצער, מצטרפות לשאלות אלו לא מעט מיתוסים, ללא כל בסיס מדעי מוצק. אחת הדוגמאות בהקשר זה, היא מוצרי החלב.

החלטנו להקל עליכם ולהתחיל דווקא מהסוף – עד עתה לא נמצא קשר מדעי בין צריכת מוצרי חלב לבין היווצרות ליחה, נזלת, צינון או כל מחלת חורף אחרת. ואם לפרט קצת יותר, בואו נראה מה יש לספרות המדעית לספר:

 

מאמר סקירה עדכני משנת 2019 אשר פורסם בכתב עת BMJ בדק מחקרים שונים שנערכו בבני אדם ופירט את תוצאותיהם. כך למשל הוזכר מחקר אוסטרלי על 60 בני אדם שסבלו מצינון שמקורו באותו וירוס נפוץ הגורם להתקררות. במשך 10 ימים נאספו נתונים על צריכת החלב, כמות הליחה ותסמינים נוספים. כותבי המאמר מציינים כי החוקרים לא מצאו קשר בין צריכת חלב לבין סימפטומים הקשורים למערכת הנשימה העליונה ו/או התחתונה וכן לא נמצא קשר בין צריכת מוצרי חלב לבין עלייה בכמות הליחה או בדחיסותה.

 

מאמר סקירה נוסף משנת 2009 בדק גם הוא את הנושא ולא מצא קשר בין צריכת חלב לבין החמרת תסמיני התקררות, הפרשות מדרכי הנשימה ושיעול. מאמר זה אף מתייחס לנושא של אסתמה, מחלה דלקתית כרונית בדרכי הנשימה. הכותבים מציינים כי למרות שגם כאן קיים מיתוס הקושר בין צריכת מוצרי חלב לבין החמרת המחלה, אין לכך עדות מדעית המצדיקה הימנעות ממוצרי חלב.

 

כמו כן, מציינים כותבי שני המאמרים כי גם כאשר נערכה השוואה בין צריכת מוצרי חלב לבין תחליפי חלב, לא נמצא כי צריכת מוצרי חלב קשורה להחרפת התסמינים.

 

נתון נוסף שמוזכר בשני המאמרים מתייחס לחשיבות צריכת מוצרי חלב להתפתחות וגדילה תקינים. זאת מאחר וחלב הינו מקור משמעותי לסידן וויטמינים ומינרלים רבים, שצריכתם קריטית במיוחד בתקופת הגדילה ובמניעת אוסטיאופורוזיס בהמשך החיים. עוד מצוין כי בילדים שנמנעו מחלב, נתגלו בעיות גופניות שונות כמו עצמות רכות ועיכובי גדילה.

אם ניקח בחשבון שמאמרי סקירה מדעיים מבססים את מסקנותיהם על מספר מחקרים שונים, ניתן להבין כי החשש מהשפעתם של מוצרי חלב על החרפת תסמיני התקררות אינו בגדר עובדה מדעית, אלא מיתוס בלבד. על כן, אם אתם רגילים ואוהבים לצרוך מוצרי חלב, אין סיבה להפסיק את צריכתם, גם אם הגיע החורף, וגם אם חטפתם צינון מעצבן.

יש לא מעט משקאות חמים עם חלב שיחממו לכם את החורף. משוקו חם, בו גם תרוויחו רכיבים נוגדי חמצון בזכות פולי הקקאו, דרך צ'אי הודי על בסיס חלב, המכיל תה שחור שעשיר גם הוא בנוגדי חמצון ותערובת של תבלינים, תה חם עם חלב, חלב חם עם קינמון, סחלב ועוד. ואם בא לכם פינוק חם שהוא גם משביע, אפשר להוסיף חלב חם גם לדייסת שיבולת שועל.

Accessibility
סגור