up למעלה

דיאטת 5:2? שווה לחשוב פעמיים

מורן קילזי, דיאטנית קלינית

 

שוב הגיע הקיץ ושוב אנחנו מחפשים את הדרך המהירה ביותר לרדת במשקל. אז שמענו כבר על דיאטת החלבונים, הפרדות למיניהן, דיאטת כרוב, דיאטת הורמון ההיריון ומגוון דיאטות בזק נוספות..הקיץ הזה הגיע אלינו היישר מבריטניה דיאטת “פלא” נוספת בשם “דיאטת 5:2″ שפותחה ע”י ד”ר מייקל מוסלי והיא אמורה לפתור עבורנו את כל בעיות השומן העודף ולהביא אותנו לחוף הים חתיכים ומרוצים! האומנם?!

 

הרעיון ב”דיאטת 5:2” הוא אכילה של כל שחושקת נפשנו במשך 5 ימים ובמשך יומיים לצום כמעט לחלוטין, כלומר לצרוך כ- 500-600 קלוריות ליום שרובנו אגב צורכים פי 3 או 4 קלוריות יותר במהלך יום ממוצע, וזאת למשך 6 שבועות. אז מי מכם שיצליח לשרוד את ימי הצום יכול להיות שבאמת יראה תוצאות מהירות כמו בכל דיאטת בזק “טובה” אחרת….השאלה מה קורה לאחר 6 שבועות והאם מלכתחילה כדי לנו להתחיל בדיאטה שכזו?

 

אם אתם רוויי ניסיון בדיאטות “קסם” למיניהן ועכשיו החלטתם לנסות את הדיאטה הזאת, כבר ניתן להסיק שהדיאטות הקודמות עבדו עבורכן לתקופת זמן מסוימת ומאז כבר הספקתם להחזיר את המשקל העודף ואתם במרדף אחרי ה”קסם” הבא שיציל אתכם מהקילוגרמים המיותרים. אז תנו לי לנסות לעזור לכם לצאת ממעגל הקסמים בו את שרויים ומה”יו-יו” הבלתי נגמר.

 

נתחיל מכך שדיאטת 5:2 בעייתית לאלו מאיתנו שעיקר האכילה אצלם היא אכילה רגשית כיוון ואין פה פתרון לשינוי ההתנהגותי והמחשבתי שאכילה מסוג זה דורשת. שינוי אמיתי וירידה במשקל שנוכל לשמור עלייה לאורך זמן דורשת מאיתנו שינוי אמיתי באורח החיים שלנו. השינויים הזמניים בעקבות דיאטות ה”קסם” שאחריהם אנו חוזרים לאכילה לא מודעת ללא התייחסות לבחירות וכמויות מביאה אותנו לשינויים קיצוניים במשקל שעלולים לפגוע בחילוף החומרים שלנו ולהקשות עלינו לרדת במשקל בכל פעם שננסה להיכנס למשטר דיאטה חדש.

אז איזו דיאטה כן לעשות? לצערי אין לי עבורכם נוסחת פלא אלא דרך….דרך חיים!

 

חשוב לשים לב למספר דברים כאשר מחליטים לעשות שינוי אמיתי כדי לרדת במשקל:

 

1. שימו לב שהאכילה שלכם מודעת- למתקשים מומלץ בצע רישום יומן אכילה וכך להיות מודעים למה שנכנס לפה.

2. תכננו מראש- מומלץ להכין מראש ארוחות למהלך היום כדי לא ליפול ל”בורות” לא מתכוננים שנתחרט אליהם אחר כך.

3. היעזרו באיש מקצוע- בחרו דיאטנ/ית שאתם מתחברים אליו/ה ולדרך שלו/ה כך שתוכלו לקבל ליווי אישי ועזרה בשמירה על

המסגרת.

4. בחרו תפריט ישים- חשוב שסדר היום התזונתי שבחרתם עבורכם יהיה אפשרי ומתאים לדרך החיים שלכם ושתוכלו להתמיד בו לאורך זמן.

תפריטים בריאים צריכים להכיל את כל אבות המזון (פחמימות, חלבונים ושומנים) וויטמינים ומינרלים ממקורות שונים. תפריט מאוזן יכיל ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב, דגים, פירות ושומנים בריאים.

 

 

צריכה לדוגמא של קטניות, לחם מחיטה מלאה, שיבולת שועל ואורז מלא יספקו עבורכם פחמימות מורכבות המכילות סיבים תזונתיים החשובים בין היתר לפעילות תקינה של מערכת העיכול.

צריכת חלב ומוצרי חלב יספקו עבורכם כמות נאותה של חלבון, סידן, וויטמין D החשובים בין היתר לבריאות העצם והשרירים וכן מינרלים וויטמינים נוספים כמו אבץ, ויטמין B12, מגנזיום וויטמין A.

 

צריכת ירקות ופירות יספקו לכם מגוון ויטמינים ומינרלים החשובים לבריאותינו. נצלו את הקיץ להכנת סלטים טעימים ומרעננים.

כולנו יודעים שחשוב לאכול 3 ארוחות עיקריות ביום, אך הקפדה גם על אכילת ארוחות ביניים חשובה לא פחות! ארוחות הביניים אלו ארוחות קטנות יותר המשולבות בין הארוחות ומטרתן למנוע עלייה חדה ברמות הסוכר בדם ולהפחית את הרעב בארוחה הבאה וכך לא להגיע לארוחה מורעבים ולהיות בשליטה. דוגמא לארוחות ביניים: יוגורט + פרי או כוס חלב + קורנפלקס מחיטה מלאה.

אז נכון שהקיץ כבר כאן ויכול להיות שאתם לא מרגישים כל כך מוכנים להיכנס לבגד-ים אבל אולי הקיץ הזה במקום לפנות לעוד דיאטה זמנית, שווה שתבחרו בדרך מתונה יותר שתשמור עליכם מוכנים לכל מצב ולא רק לימי הקיץ. בהצלחה וקיץ נעים!

Accessibility
סגור