up למעלה

יש הרבה טעמים לעבור לחמאה

יש הרבה טעמים לעבור לחמאה

יוני 2003, באדיבות מחלבת תנובה
מקורה של החמאה
החמאה היא אחד המזונות העתיקים ביותר שלמדו בני האדם לייצר ולצרוך , עוד בהיותם נוודים. בהודו העתיקה נחשבה החמאה למזון קדוש, והעברים הקדומים השתמשו בה הן למאכל הן למרפא. בתנ`ך נזכרת החמאה לא אחת כסמל לטוב (`חמאה ודבש יאכל`), ישעיהו , ז` ט`ו), לברכה ולשפע (`נהרי נחלי דבש וחמאה`), איוב, כ` י`ז). ליוון העתיקה הגיעה החמאה עם שבטי הסקיתים ומאז נכנסה לממלכת הגסטרונומיה של עמי התרבות. היא פשטה במהירות בעולם, כשהיא מתחרה בהצלחה עם שמנים ושומנים אחרים.
הערך התזונתי של החמאה
חמאה היא שומן החלב ( שמנת) שהופרד מן הנוזלים. ב- 100 גרם חמאה יש: 0.6 גרם חלבון , 82 גרם שומן, 0.4 גרם פחמימות, 10 מ`ג נתרן, 12 מ`ג אשלגן, 2 מ`ג מגנזיום, 18 גרם סידן, ויטמין A , כמות ניכרת של ויטמין D, 742 קלוריות. החמאה היא מן השומנים הקלים ביותר לעיכול ולכן גם יפה לתינוקות.
החמאה בבישול ובטיגון
החמאה היא השומן העדין והטעים ביותר לצרכי בישול וטיגון, ואין פלא איפוא שהיא אחד היסודות החיוניים של המטבח הצרפתי המעולה. חסרונה של החמאה בטיגון הוא בכך שהיא משחימה (נשרפת) מהר מאוד. על כך אפשר להתגבר בשתי דרכים: האחת – לערבב חמאה ושמן בכמויות שוות. השניה- להכין חמאה צלולה, כמוסבר להלן.

חמאה צלולה: חממו את החמאה בסיר, על אש קטנה מאוד. החמאה המומסת תיעשה צלולה כשמן ובתחתית הסיר יצטבר משקע של החומר הגס,שאותו יש להרחיק. צקו את החמאה הצלולה לצנצנת יבשה, בזהירות, בלי המשקע. החמאה הצלולה אינה נשרפת מהר ויפה לטיגון.

סמנה: זה השם הערבי של החמאה הצלולה, כפי שמכירים אותה במזרח התיכון. למטרות טיגון: המיסו את החמאה בספל, מעל סיר עם מים רותחים . סננו את החמאה המומסת דרך מלמלה (`גאזה`), כך שכל המשקע הגס יישאר באריג.

התפלת חמאה מלוחה: אם יש לכם במקרה בבית רק חמאה מלוחה ואתם רוצים לסלק ממנה את המליחות , תנו אותה בקערה וצקו עליה מים רותחים. השהו עד שהחמאה תתקרר ותצוף על פני המים ואז תוכלו להוציאה. רוב המלח יישאר במים.

הגשת חמאה לשולחן
לסעודה חגיגית, או למזנון במסיבה, הגישי את החמאה לשולחן כשהיא מעוטרת , באחת הדרכים הבאות.

שבלולי חמאה: ברוב החנויות לכלי בית תוכלי לרכוש סכין מעוגלת ומחורצת, מיוחדת להכנת שבלולי חמאה. גרדי בסכין את גוש החמאה כשהוא קר ומוצק. השכבה הדקה שתסירי תתגלגל מעצה לצורת שבלול. ערכי את השבלולים בכלי הגשה, על מצע של קרח מרוסק, כדי שהחמאה לא תימס מהר.

כדורי חמאה: צרי כדורים קטנים בידיים, מחמאה רכה למחצה, או קרצי כדורים מחמאה קשה, במכשיר לחיתוך כדורי מלון. צנני את הכדורים עד שיתקשו היטב. חרצי עליהם דגם של רשת, או של קוים מצטלבים בכל הכיוונים, בעזרת מזלג.

עיצוב בתבנית: בשוקי ירושלים העתיקה תוכלי להשיג תבניות המשמשות להכנת עוגות בדגם תבליט. מלאי את החלל בחמאה והדקי היטב כך שדגם התדמית ( `שבלונה`) יודפס על גוש החמאה.

גילוף פרוסות: הכיני מחמאה רכה גליל ( ראי מרשם `חמאת רב המלצרים`) וצנני אותו במקרר עד שיתקשה. פרסי לפרוסות וגלפי על כל פרוסה צורה כלשהיא, בעזרת כל כלי או חפץ שיש עליו תבליט (פטיש לכתישת בשר למשל).

Accessibility
סגור