up למעלה

מטריקס החלב – השלם גדול מסך חלקיו

בשנים האחרונות גוברת ההכרה בכך שהשפעת חלב ומוצריו על הבריאות גדולה מהשפעות של כל מרכיב תזונה בנפרד. השילוב הייחודי של רכיבי תזונה ומרכיבים ביו-אקטיביים ויחסי הגומלין ביניהם במטריצת החלב הוא שיוצר את ההשפעה הכוללת על הבריאות.

מזונות כמכלול או כל אחד מהחומרים המזינים בנפרד

"מטריצת המזון" – כל סוג מזון מכיל מספר רב של רכיבי תזונה בתוך מבנה פיזי מורכב. טיבו של המבנה הפיזי, יחד עם שילוב רכיבי תזונה ורכיבים ביו-אקטיביים עשויים להשפיע על העיכול, הספיגה והמטבוליזם, וכן על התכונות התזונתיות והמאפיינים הבריאותיים של המזון.

מחקר התזונה התמקד באופן מסורתי בזיהוי המנגנונים הספציפיים וההשפעה הבריאותית של כל אחד מהחומרים המזינים בנפרד. אולם באחרונה מתמקד מחקר התזונה בבחינת הקשר בין המזונות בכללותם ובין הבריאות, כולל מוצרי חלב. כל זאת בהתבסס על ההנחה שאין אנו צורכים את רכיבי התזונה בנפרד, אלא כחלק ממזונות וארוחות, ובמסגרת דפוסי תזונה. מהתמקדות שונה זו במחקר עלתה לעיתים תמונה שונה מזו שהייתה עולה מהתבוננות בתוכן התזונתי של המזונות שנחקרו.

 

מטריצת החלב

חלב ומוצריו הם מזונות מורכבים המכילים רכיבי תזונה ומרכיבים ביו-אקטיביים רבים. מטריצת מוצרי החלב העשירה כוללת חלבון, שומן, לקטוז, סידן, זרחן, אשלגן, ויטמין B12, ריבופלבין (ויטמין B2) וויטמינים ומינרלים רבים אחרים. מוצרי חלב עשירים גם במרכיבים ביו-אקטיביים – כך לדוגמה, כאשר חלבון חלב מתעכל במעי, או במהלך תהליך התסיסה במזונות, כגון גבינה ויוגורט, מיוצרים פפטידים קטנים עם השפעות ביולוגיות.

השלם גדול מסך רכיבי התזונה שבו בהתחשב במורכבותן של מטריצות החלב ומוצריו, ייתכן שאין זה מפתיע כי מתרבות והולכות הראיות לכך שהשפעותיהם הבריאותיות של מוצרי חלב גדולות מאלה של כל אחד מהחלקים המרכיבים אותם. מראיות עדכניות נראה כי למטריצות החלב ומוצריו השפעות חיוביות ספציפיות על הסיכון למחלות לב וכלי דם, משקל גוף ובריאות העצם.

חלב ומוצרי חלב קשורים גם למגוון יתרונות פוטנציאליים בתחומים כגון לחץ דם, סוכרת מסוג 2, וסרטן המעי הגס. הם גם ממלאים תפקיד בתזונת ספורט ובסיוע בשמירה על מסת שריר ותפקודי שרירים בקרב האוכלוסייה המבוגרת יותר.

Accessibility
סגור