up למעלה

כמה סיבות טובות לקחת פרוביוטיקה

חיידקים טובים? קראתם נכון!

איתמר ישועה – דיאטן קליני, יועץ למועצת החלב

מה זה פרוביוטיקה ואיך זה יכול לעזור לכם?

כשאומרים פרוביוטיקה, הכוונה היא למזון ותוספים המכילים חיידקים "טובים".

אותם חיידקים טובים, מאזנים את רמות החיידקים המזיקים במעיים ובפה. ניתן להשיג פרוביוטיקה בעזרת תוספים או בצריכה של מזונות שעברו תהליך של תסיסה. ההבנה כיום היא שלשמירה על איזון באוכלוסיית הטובה, יש השפעה על מגוון רחב של מצבים בריאותיים כגון, השמנה, בריאות מערכת העיכול, מערכת החיסון ועוד.

אז מה הם יתרונות הפרוביוטיקה?

איזון פרופיל חיידקי המעיים

במעי שלנו יש מגוון רחב של חיידקים. למעשה, יש פי עשר יותר חיידקים לעומת תאי גוף. מדובר על כמות חיידקים של 1014 במערכת העיכול בלבד. חלק מאותם החיידקים מזיקים. צריכת פרוביוטיקה עוזרת לשמור על איזון בפרופיל חיידקי המעיים ולמעשה להעלות את כמות החיידקים הטובים בהשוואה ל"רעים". חוסר איזון בחיידקי המעיים משמעותו, שכמות החיידקים הרעים גבוהה ביחס בהשוואה לטובים. הסיבות לכך יכולות להיות מאוד מגוונות, תזונה לא מאוזנת, מחלה, אנטיביוטיקה וכו'. חוסר האיזון יכול להוביל לתחלואה, השמנה, ומספר מחקרים אף מצא קשר לתחלואה נפשית.

שלשולים 

קרה לכם פעם שלקיחת אנטיביוטיקה, גרמה לכם לשלשול? זו תופעת לוואי יחסית נפוצה בקרב המטופלים באנטיביוטיקה. זה קורה בגלל שהאנטיביוטיקה שתפקידה להרוג את החיידק המזיק, פוגעת בין היתר גם באוכלוסיית החיידקים הטובים. אבל לא רק. מספר מחקרים הראו שפרוביוטיקה מפחיתה משך זמן שלשול במטיילים, מפחיתה סיכון לשלשול בילדים, ומקצרת משך תקופת שלשול בכלל.

הפרעות מנטליות 

במחקר שבדק השפעה של צריכת יוגורט פרוביוטי על קבוצת עובדים במפעל, מצא שיפור בבריאות הכללית, ירידה ברמות דיכאון, חרדה ולחץ. מחקרים נוספים גם בחיות וגם בבני אדם הגיעו לממצאים דומים ואף מצאו הפחתה בסיכון לאוטיזם,  OCD ושיפור בזיכרון.

בריאות הלב 

ייתכן ולחיידקים פרוביוטים יש השפעה על חומצות המרה. חומצות המרה מופרשות למערכת העיכול ותפקידן לסייע בספיגת שומן וכולסטרול ממערכת העיכול לתוך זרם הדם. הפרוביוטיקה מפרקת בתוך מערכת העיכול את חומצות המרה וכך מונעת ספיגה של כולסטרול ושומן לזרם הדם. בשל כך, ייתכן ולפרוביוטיקה יש השפעה חיובית בשמירה על בריאות הלב. חשוב לציין שהמחקרים שנעשו בהקשר של בריאות הלב ופרוביוטיקה, נעשו תוך שימוש ביוגורט פרוביוטי או תוסף פרוביוטיקה.

ירידה במשקל 

מספר מחקרים הראו כי לפרוביוטיקה יכולת לסייע בשמירה וירידה במשקל. איך זה קורה? ישנן מספר השערות לדרך בה פרוביוטיקה מסייעת בירידה במשקל: האחת, ע"י הפחתה בספיגת השומנים. החיידקים הפרוביוטים מפרקים את חומצות המרה שחשובות לספיגת שומנים ממערכת העיכול לזרם הדם. כך, במקום להיספג לזרם הדם, השומן מופרש החוצה דרך הצואה. בנוסף, פרוביוטיקה גורמת לתחושת שובע ארוכה יותר ומעכבת אגירת שומן ברקמות. מספר מחקרים בנשים הראו שנשים שתוך כדי הדיאטה שלהן נטלו תוספי פרוביוטיקה, השילו יותר ממשקלן בהשוואה לנשים שלא נטלו תוסף.

באיזה מזון יש פרוביוטיקה?

פרוביוטיקה מצויה במוצרי מזון שעברו תהליך של תסיסה. לכן ניתן למצוא אותם ביוגורט, כרוב כבוש, קפיר (חלב שעבר התססה והוסף לו שמרים וחיידקים פרוביוטיים), מיסו, מלפפון חמוץ, גבינת גאודה וקוטג'.

זה הזמן להוסיף חיידקים טובים לתפריט שלכם – מרק יוגורט יכול להיות התחלה מצויינת! 

Accessibility
סגור