up למעלה

"כולם מתפתחים והוא נשאר מאחור"

הורים לילדים נמוכים מתמודדים עם דאגה בלתי פוסקת לגבי עתידם. הם מנסים לעשות הכל כדי לעזור להם לגדול בהתאם לנתוניהם הטבעיים, ובמקביל גם מנסים לחזק להם את הביטחון בכל הזדמנות. ומה אומרים המומחים? תנשמו, תבדקו ואל תשכחו לשים לב לצלחת שלו

מיכל הלפרין

ילד נמוך 2 (צילום: istockphoto)

 

"התחלתי להבין שהבן שלי נמוך עוד כשהיה בגן חובה", מספרת שירה, אם לילד בן 8. "כל הזמן אמרו לי: 'זה בגלל שאת נמוכה'. למרות שידעתי שזה כנראה נכון, עדיין קיוויתי שמשהו ישתנה ושבסוף הוא יהיה גבוה. גם היום, אני מוצאת את עצמי מתנצלת לעיתים קרובות כשאני מציינת את הגיל שלו. אני תמיד נוטה להוסיף הסבר כלשהו לגבי הגובה שלו, רק כדי להימנע משאלות מעיקות. אני מודה שהנושא די מטריד אותי".

שירה מספרת שמחשבות שונות, בעיקר כאלה הקשורות לעתידו, אינן מרפות את מנוחתה: "אני שואלת את עצמי, מה אם הוא תמיד יהיה הכי נמוך בכיתה? עד כמה זה יפגע לו בביטחון? וכן, העובדה שהוא בן בהחלט מדאיגה יותר, כי בואו נודה בזה: הרי ברור שבחברה שלנו נשים קטנות ממדים סובלות בבגרותן פחות מבעיות חברתיות, אבל גבר נמוך בד"כ משלם על זה מחיר חברתי, זוגי ובכלל נתפס באופן אוטומטי כפחות מרשים. אני יודעת שאומרים שדווקא בנים נמוכים הם הרבה פעמים יותר מוכשרים, כי כך הם כאילו מפצים על זה, אבל זה לא מסיר ממני את הדאגה לעתידו".

 

לפני שאתם פונים לבדיקות – שימו לב לצלחת שלו
גם גילי, אם ל-3 ילדים וביניהם נועם, ילד חמוד ונמוך בן 5, מספרת על הקושי: "אני רואה את האחים שלו גדלים ומתפתחים, את החברים שלו לגן שגבוהים ממנו בראש בערך, ובכלל, נראה שכל העולם מתפתח ומשאיר אותו מאחור. הדבר שהכי מטריד אותי בכל הסיפור זה הבררנות שלו באוכל. יש מעט מאוד דברים שהוא מסכים להכניס לפה ואני בטוחה שזה חלק מהסיפור".

ד"ר משה משעלי, פסיכולוג ייעוצי, מסכים עם הנקודה החשובה שהעלתה גילי ואומר שחשוב לוודא שהילד מממש את הפוטנציאל הגנטי שלו. "אחד מהדברים הכי חשובים זה להקפיד על תזונה נכונה", הוא מדגיש.

כדי לעמוד במשימה, חשוב להעניק לילד תזונה מאוזנת שכוללת את כל אבות המזון החיוניים, התייעצו באיש מקצוע כמו דיאטן קליני המתמחה בתזונת ילדים.

 

"העולם שייך לגבוהים"
אז כאמור, נושא הגובה של הילד מעסיק הורים רבים, אבל לא רק אותם. ד"ר משעלי מסביר שיש אין ספור מחקרים שמדברים על יתרונותיו של האדם הגבוה, לצד תחושת לא נוחות עד נחיתות אצל אלו הסובלים מקומה נמוכה.

לדבריו, ילדים שלא מתפתחים בהתאם לעקומת הגדילה עשויים לפתח בעיות בדימוי העצמי וכן לסבול מדחייה חברתית. "זה נובע מתפיסה חברתית שאינה בהכרח מבוססת לפיה גבר גבוה הוא בד"כ גם מוכשר יותר, חכם יותר ומוצלח יותר. כשאומרים על מישהו שהוא גבוה וחסון זה תמיד מובן כמחמאה. אם נחשוב למשל על נשיאי ארה"ב האחרונים, נבין שכולם ניצחו במערכות בחירות את המועמדים הנמוכים יותר".

גם מנהלי בנקי זרע רבים בעולם יעידו על כך שאחת השאלות הפופולריות ביותר שהם נשאלים ע"י מעוניינים בתרומה, היא מה גובהו של התורם. אבל לא הכל שלילי, כפי שמסביר ד"ר משעלי, "לעיתים רבות ילדים נוטים 'לפצות' על גובהם הנמוך בהתנהגות יוצאת דופן, בצורך להצטיין בלימודים או לבלוט בתחום הספורט. מצד שני, יש ילדים נמוכים שדווקא יבחרו לבלוט באופן שלילי, מה שלעיתים קרובות יבוא לידי ביטוי בתעוזת יתר, בחוצפה או במעשים שלכאורה נתפסים בעיניהם כאמיצים".

לדבריו, גם ההבדל המגדרי משחק פה תפקיד – "הדרמה מגיעה לשיאה בתקופה שבה הבנות בכיתה גבוהות יותר בממוצע מהבנים, ואז נוצרים זוגות בהם הילדות גבוהות יותר מהילדים. מאחר שאנחנו חיים בחברה לא מאוד טולרנטית כלפי התופעה, לעיתים רבות העניין לא יתקבל באהדה, גם בקרב ילדים באותה הכיתה וגם אגב, בקרב מבוגרים שנתקלים במבוגרים אחרים ששוברים את התכתיב החברתי בו הגבר מורם מעט יותר".

 

מה קורה כשההורים מנסים לשדר לילד שהכל בסדר, אבל בפועל זה לא המסר שעובר?
"קודם כל, בהחלט אפשר להבין הורים מסוגיית הגובה של ילדם" משעלי מודה. "על אף שלכאורה לא ממש מדובר בסיבה טובה לדאגה, היא טומנת בחובה כאמור השלכות חברתיות ונפשיות רבות. ולכן, לא צריך להקל בכך ראש. עם זאת, לפני שמתחילים להיכנס לחרדות מיותרות, חשוב לבדוק את העניין עם רופא/אחות התפתחותית ולראות אם יש פה מקום להתערבות. ישנן סיבות רפואיות רבות שעלולות לגרום למצב וניתנות לטיפול או לתיקון".

"חשוב שהורים יבינו – הילדים מרגישים אתכם", מסכם משעלי, "גם אם הורה מנסה כמיטב יכולתו כדי להסביר לילד שהוא חכם וחזק ושאין איתו שום בעיה, זה לא תמיד עובד. כשההורה מתייסר מהעניין ודואג ללכת עם הילד לכל בירור, וחלילה לא להפסיד שום זריקת הורמון במקרה שהילד מטופל בכזה, הילד מרגיש את רמת הלחץ וההיסטריה סביבו. לכן, ככל שהורה ינסה להסביר לילד עד כמה שהוא חכם או מוכשר, סביר להניח שזה לא יעזור לו כל עוד הוא ירגיש את המצוקה האמתית של ההורה המועברת בהתנהגות". תמיד תזכרו שגובה הוא רק מרכיב אחד בשלל תכונות הילד, וההתעסקות סביב הנושא צריכה להתנהל בחוכמה וברגישות.

 

קרדיט: מאקו

Accessibility
סגור