up למעלה

חלב וגיל הזהב

רכיבי המזון בחלב ומוצרי חלב כמו גם המגוון הרב של מוצרי מזון אלה ונוחות השימוש בהם, הופכים אותם לבעלי ערך רב לאנשים בקבוצת גיל הזהב.
חשיבות הסידן בגיל הזהב
כידוע, צריכה נאותה של סידן, היא גורם חשוב בהפחתת השכיחות של מחלות כרוניות כמו אוסטיאופורוזיס. חלב ומוצרי חלב כמו גבינות ויוגורט, נחשבים כמקור עיקרי לסידן הן בגלל תכולת הסידן הגבוהה שלהם והן בגלל זמינות הסידן הגבוהה, כלומר אחוז הספיגה הגבוה של סידן ממוצרי חלב. הגברת צריכת הסידן בגיל הזהב, אינה משחזרת את רקמת העצם שאבדה, אך היא עשויה להאט את המשך איבוד רקמת העצם ולהקטין את הסיכון לשברים בעצמות.

חשוב להקפיד על צריכה נאותה של סידן (1200 מ"ג סידן ליום, לנשים וגברים מעל גיל 70) מאחר וספיגת הסידן בגיל זה עלולה להיות מופחתת. פעילות גופנית מסייעת אף היא בחיזוק העצמות ועוזרת במניעת איבודים נוספים של רקמת עצם. מומלץ לבצע פעילות גופנית, כמו הליכה, במשך 30 דקות בכל יום.

האם אתם אוהבים חלב אך חושבים שהחלב אינו אוהב אתכם?
אצל חלק מן המבוגרים, עלולות להתעורר בעיות הקשורות בצריכת חלב גם אם מעולם לא התעוררו בעיות כאלה בגיל צעיר יותר.

לקטוז הוא סוכר טבעי בחלב ובמוצרי חלב. במהלך העיכול אנזים הנקרא לקטאז מפרק את הלקטוז ליחידות סוכר קטנות יותר, הנספגות טוב יותר בגוף. הבעיות מתחילות להתעורר כאשר הגוף אינו מייצר עוד לקטאז או שאינו מייצר אותו בכמות נאותה. כאשר נותר בגוף לקטוז בלתי מפורק הוא עובר תסיסה על ידי חיידקים במעי וגורם לתופעות שונות כגון בחילה, עוויתות, נפיחות, כאב בטן גזים ושלשול.

אלרגיה לחלב היא תופעה שונה לחלוטין והלוקים בה רגישים למרכיבים חלבוניים בחלב. אנשים שהם אלרגיים לחלב (בדרך כלל בילדות המוקדמת) חייבים להימנע מצריכת חלב. לעומתם בעלי אי-סבילות לחלב יכולים לצרוך חלב ומוצרי חלב בכמויות משתנות, בהתאם לדרגת החסר בלקטאז.

קל לטפל באי-סבילות ללקטוז
רוב האנשים המתקשים בעיכול לקטוז, יכולים לכלול חלב ומוצרי חלב בארוחותיהם. למעשה, 80% מהלוקים במחסור בלקטאז יכולים לשתות כוס חלב ללא אי-נוחות כלשהי.

לפניכם מספר המלצות לשילוב חלב ומוצרי חלב בתפריט:
התחילו לצרוך כמויות קטנות של חלב ומוצריו ולאחר מכן הגדילו בהדרגה את הכמויות על מנת לבחון את רמת הסבילות האישית שלכם.
נסו לצרוך מוצרי חלב כחלק מארוחה מלאה: תערובת המזונות גורמת לשחרור איטי יותר של לקטוז למערכת העיכול והופכת אותו קל יותר לעיכול.
נסו מנות קטנות יותר, לעיתים תכופות יותר במשך היום. לדוגמא: שתו ½ עד ¾ כוס חלב, מספר פעמים במשך היום.
בחרו מזונות עשירים בסידן אשר כמות הלקטוז בהם נמוכה, באופן טבעי, כמו גבינות אשר עברו הבשלה. כאשר מייצרים גבינה, מוצקי החלב מופרדים מהנוזל. רוב הלקטוז מורחק
בדרך זו עם הנוזל. גבינות אשר עוברות הבשלה כמו גבינה שוויצרית, פרמזן וצ`דר, מאבדות את רוב הלקטוז שלהן במהלך העיבוד וההבשלה.
נסו מוצרי חלב המכילים חיידקים פרוביוטיים פעילים. מוצרים אלה קלים יותר לעיכול מאחר והחיידקים `הידידותיים` מסייעים בפירוק הלקטוז.
ככל שתכולת השומן במוצר החלב גבוהה יותר, העיכול איטי יותר ושחרור הלקטוז איטי יותר. כאשר בוחרים לצורך זה מוצרי חלב המכילים אחוז גבוה יותר של שומן, יש לבחור מוצרי מזון דלי שומן מקבוצות המזון האחרות.
חפשו במרכול חלב דל לקטוז.
הוסיפו את האנזים לקטאז, המשווק בטבליות או בנוזל (ניתן להשיג בבתי המרקחת) לחלב נוזלי לפני השימוש. החלב יהיה מעט מתוק יותר מאחר והלקטאז מפרק את סוכר החלב ליחידות קטנות יותר ומתוקות יותר של סוכר.
לבסוף, ניתן לבלוע טבליות לקטאז לפני אכילת מוצרי מזון עשירים בלקטוז.

חוסר תיאבון
לעיתים, פוחת העניין במזון בגיל מתקדם וצריכת האנרגיה יורדת. במקרה זה קיים חשש למחסור ברכיבי מזון חיוניים וחשיבותה של דיאטה מאוזנת, המבוססת על מגוון מוצרי מזון מתוך חמש קבוצות המזון עולה.

חלב ומוצרי חלב הם בעלי ערך מיוחד עבור אנשים המאבדים עניין במזון. רבגוניותו של החלב מאפשרת להשתמש בו בדרכים שונות בבישול כמו גם עם דגני בוקר או כשלעצמו כמשקה חם או קר. אפשר להוסיף חלב וגבינות למזונות אחרים על מנת להגדיל את ערכם התזונתי. לדוגמא, ניתן להוסיף חלב למחית תפוחי אדמה או למרקים המבוססים על ירקות ודגנים.

Accessibility
סגור