up למעלה

זמינות הסידן במשקה סויה

המודעות לחשיבות צריכת סידן בכמות מספקת לאורך החיים, לא רק לבריאות העצם אלא אף לבריאותן של מערכות נוספות בגוף – הולכת וגוברת

רקע

צריכת הסידן של האוכלוסייה בכללותה, נוטה להיות נמוכה ובלתי מספקת אך הקבוצות הנתונות במיוחד בסיכון לצריכה נמוכה של סידן הם צמחונים ואנשים שאינם צורכים מוצרי חלב מסיבות שונות.
משקה סויה (המכונה לעיתים ` חלב סויה `), מוצע כאחד הפתרונות לאנשים שאינם צורכים מוצרי חלב. משקה סויה טבעי, ללא תוספות, מכיל כמות מועטה של סידן ולכן היצרנים מציעים משקה סויה מועשר בסידן. מחקר זה בדק את זמינות הסידן (כלומר את יכולת הגוף לנצל אותו ) במשקה סויה מועשר בסידן.

 

מטרת המחקר

מטרת המחקר הייתה להשוות את זמינות הסידן במשקה סויה מועשר, לזמינות הסידן שמקורו בחלב פרה. המחקר נערך במרכז לחקר האוסטיאופורוזיס באוניברסיטת קרייטון( Creighton ), באומהה – ארה`ב. השתתפו במחקר 16 גברים בריאים בגילאים 22-51 אשר עברו מבחני ספיגת מנה של 300 מ`ג סידן, ממשקה סויה או מחלב פרה.

 

תוצאות המחקר

תוצאות המחקר הראו כי יעילות הספיגה של סידן ממשקה סויה הגיעה ל-75%, מיעילות הספיגה של סידן מחלב פרה. החוקרים הסיקו כי משקה סויה מועשר בסידן אינו מקור בר-השוואה לחלב פרה. הם מציינים כי אומנם יהיה זה מסוכן להכליל את כל משקאות הסויה במסקנה זו אך בכל המותגים אשר נבדקו במחקר זה (5 במספר), נעשה שימוש בסוג זהה של סידן ( טריקלציום פוספט ).

Heaney, R.P.; Dowell, M.S.; Rafferty, k.; Bierman, J. Bioavailability of the calcium in fortified soy imitation milk, with some observations on method. Am J Clin Nutr. 2000 May;71(5):1166-9.

Accessibility
סגור