חלבון החלב בגיל השלישי

איך להעלות את מסת השריר והכוח אצל מבוגרים?

איתמר ישועה דיאטן קליני ויועץ מדעי למועצת החלב

מי אמר ששייק חלבון מתאים רק לבודי בילדרים ולמתאמנים משקיענים?
מחקר חדש מראה שמבוגרים עם סרקופניה הצורכים שייק חלבון של אבקת חלבון החלב (
WHEY), עם שילוב של פעילות גופנית, מקבלים ערך בריאותי שיכול להיות משמעותי.

old

ערך ביולוגי של חלבון החלב
חלבון החלב הוא חלבון איכותי וזו אחת הסיבות שהוא משווק כתוסף תזונתי למתאמנים.
ערך ביולוגי של חלבון מדבר על כמה אחוז מתוך חומצות האמינו החיוניות נספגות ומגיעות ממערכת העיכול לזרם הדם ולשרירים. ככל שיש ניצול גבוה יותר של החלבון ע"י תאי הגוף, כך הערך הביולוגי שלו גבוה יותר.
ערך ביולוגי של סוגי חלבון שונים (נמדד ביחס לחלבון ביצה המוגדר כערך בילוגי של 100%):
חלבון מי גבינה (
WHEY)- 104%
ביצה- 100%
קזאין (חלבון המצוי גם הוא במוצרי חלב)- 80%
חלבון סויה- 74%


סרקופניה
סרקופניה היא מחלה שלרוב מופיעה בגיל המבוגר ומלווה בהפחתה בכוח הפיזי כתוצאה מירידה במסת השריר.
במצבים מתקדמים של סרקופניה, נפגעת היכולת לבצע גם פעילויות יומיומיות כגון מקלחת, הליכה למכולת וכו'.
מטרת המחקר הייתה לאתר שילוב של מרכיבים שיכולים לסייע במאבק במחלה.

מהלך המחקר
המחקר התחלק לשתי תקופות.
בחלק הראשון של המחקר, חילקו את הנחקרים (49 גברים מעל גיל 70) לשתי קבוצות.
קבוצה אחת קיבלה תוסף חלבון חלב, קראטנין, ויטמין
D, תוסף סידן ותוסף אומגה 3.
הקבוצה השנייה קיבלה פלצבו - אבקה דמויית אבקת חלבון החלב (עושים זאת כדי לאפשר השוואה בין שתי הקבוצות מבלי שהנחקרים ידעו אם הם קיבלו אבקת חלבון חלב או לא).
שתי הקבוצות לא ביצעו פעילות גופנית במהלך החלק הראשון של המחקר, ועשו זאת למשך שישה שבועות.

בחלק השני של המחקר, בנוסף לאבקת חלבון החלב, שילבו שתי הקבוצות פעילות גופנית במשך 12 שבועות.
שגרת האימונים כללה שני אימונים בשבוע של כוח ואינטרוולים, בעצימות גבוהה.

תוצאות המחקר
בחלק הראשון של המחקר, רק בקבוצה שקיבלה את תוסף חלבון החלב, נצפתה עלייה בכוח ומסת השריר.
כדי לבדוק את השיפור בכוח של הנחקרים, כל נחקר ביצע שישה תרגילים בחדר כושר של חזרה אחת על כל תרגיל עם משקל מקסימלי. השיפור בכוח נמדד בשיפור ביצועי הנחקרים בתרגילים הללו בתחילת תקופת המחקר לסופה.

בחלק השני של המחקר, בשתי הקבוצות נצפתה עלייה במסת השריר ועליה בכוח.
אך עלייה גדולה יותר הייתה בקבוצה ששילבה בין פעילות גופנית לצריכת התוספים  ואבקת חלבון החלב.

מה המסקנה?
מסקנת החוקרים היא שפעילות גופנית לכשלעצמה מסייעת לעלייה במסת השריר ובכוח במבוגרים.
העלייה המשמעותית יותר תהיה כאשר משלבים אבקת חלבון חלב עם הפעילות הגופנית.

החוקרים שביצעו את המחקר, קיבלו לא מעט תשומת לב כיוון שהם הצליחו להראות שגם במבוגרים ניתן להגדיל את מסת השריר והיכולת הפיזית, אפילו ללא פעילות גופנית, אלא רק בעזרת תזונה המעודדת בניית מסת שריר.

למחקר המלא:
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0181387