האם יוגורט גם מרזה?

 כמה דברים שכדאי לדעת על מוצר החלב הפופולרי

איתמר ישועה – דיאטן קליני ויועץ למועצת החלב

מגיפת ההשמנה היא תופעה כלל עולמית, וכיום היא נפוצה גם במדינות מתפתחות (דוגמת הודו).
ארגון הבריאות העולמי (WHO), קבע כי מעל ל-2.8 מליון איש מתים בשנה בעקבות סיבוכים הקשורים להשמנה.
לכן, אך טבעי שמחקרי תזונה רבים עוסקים במציאת גורמים תזונתיים שיוכלו לסייע במאבק בהשמנה.


יוגורט הוא אחד ממוצרי החלב הנצרכים ביותר בישראל.
שילוב יתרונותיו הבריאותיים של היוגורט, יחד עם החמיצות המרעננת שלו,
הפכו את היוגורט למוצר שכיף לאכול אותו גם כשחם בחוץ, וכמדינה שהטמפרטורה הממוצעת1 שלה בקיץ היא 27 מעלות צלסיוס, מוצרי מזון מרעננים תמיד יהיו בעדיפות גבוהה.

מחקרים רבים נעשו בנושא הקשר שבין צריכת יוגורט לירידה בהשמנה,
ולאחרונה פורסמה סקירת מחקרים נרחבת, במטרה לקבץ למקום אחד את כל הידע הקיים בנושא.

סקירת המחקרים2
לסקירת המחקרים נכנסו 10 מחקרי עוקבה בסקירה נבדק הקשר שבין צריכת יוגורט לבין עלייה במשקל, שינוי במשקל, עלייה בהיקפים ועלייה בסיכון ללקות בתסמונת מטבולית (תסמונת הקשורה להשמנה ועלולה להוביל לסכרת סוג 2).
המחקרים שנכללו בסקירה נעשו בין השנים 1966-2016.

מה מסקנות החוקרים?

במחקרים שבדקו את הקשר בין צריכת יוגורט לבין עלייה בהיקפים ועלייה במשקל, נמצא קשר הפוך.
כלומר, צריכה של יוגורט נמצאה כמסייעת לירידה במשקל וצמצום היקפים.

מחקר אחר הראה כי צריכה של מוצרי חלב ויוגורט מסייעים לירידה במשקל.
נקודה מעניינת שעלתה ממחקר זה, היא שהחוקרים לא מצאו הבדל ביעילות במוצרי חלב מלא, למוצרי חלב דלי שומן.
כלומר, יוגורט ומוצרי חלב היו יעילים גם כשהיו דלי שומן וגם כשהיו עם אחוזי שומן גבוהים יותר.


שני מחקרים מצאו קשר הפוך בין צריכת יוגורט לבין ירידה בסיכון להשמנת יתר והשמנת יתר קיצונית.

תופעה מעניינת שעלתה משניים מהמחקרים הייתה כי צריכת יוגורט יחד עם צריכה גבוהה של פירות בדיאטה,
הובילה לתועלת גדולה אף יותר מאשר יוגורט בלבד.
התופעה הזו מתחברת בצורה טובה לתפיסה הרווחת בשנים האחרונות בעולם התזונה, שאומרת
שלצריכה הכוללת של המזון יש השפעה גדולה יותר מההשפעה של רכיב מזון ספציפי.
כלומר, צריך לדבר פחות על חלבון/שומן/פחמימה וכו', ויותר לדבר על מזון, ארוחות, ושילובי מזון ככלל.

שורה תחתונה
מחקרים ביוגורט מציגים בצורה עקבית שצריכה של יוגורט תורמת לירידה במדדי השמנה ובסיכון ללקות בתסמונת מטבולית.

מה המנגנון שהופך את היוגורט לכל כך יעיל?
בכל עשרת המחקרים בסקירה עלו השערות בנוגע למנגנון הביולוגי שהופך את היוגורט למאכל שיכול למנוע השמנה. לטענת החוקרים, המנגנון שהם רואים בו כתאוריה המקובלת ביותר, קשור לתכולת הסידן הגבוהה שביוגורט (ומוצרי חלב בכלל).
ככל הנראה הסידן מסייע בפירוק רקמת השומן (ליפוגנזה), מה שיכול להוביל לירידה במשקל והפחתת הסיכון ללקות בתסמונת המטבולית.





1. הסבר לקובץ ערכי טמפרטורה רב שנתיים 1995-2009 (אזור תל אביב-שדה דוב)
2. Associations between Yogurt Consumption and Weight Gain and Risk of Obesity and Metabolic Syndrome: A Systematic Review1–4