up למעלה

סויה או חלב פרה? מה יגרום לעששת

איתמר ישועה דיאטן קליני ויועץ מדעי למועצת החלב

לא כל כך אינטואיטיבי לחשוב על זה, אבל עששת זו אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם המשפיעה על אוכלוסייה מאוד רחבה. למעשה, 90% מאוכלוסיית העולם סובלים מעששת ברמה כזו או אחרת וזאת למרות העובדה שבשלביה הראשונים, ניתן למנוע אותה בצורה מוחלטת.

 

היווצרות העששת
זוכרים שתמיד אמרו לנו שאם נאכל ממתקים אז יהיו לנו חורים בשיניים? אז זה (כמעט) לגמרי נכון.
השכבה שנמצאת על פני השיניים שלנו נקראת אמייל. על האמייל ישנם חיידקים שמפרקים את הסוכר שאנחנו אוכלים. תהלך פירוק הסוכר מעלה את רמת החומציות בפה, החומציות גורמת לבריחת מינרלים מהשן כך שיש התמוססות של השכבה החיצונית ומתחיל תהליך של פירוק. תקופה ארוכה בה חומציות הפה גבוהה עלולה להוביל לעששת.

מעבר לגנטיקה, צריכת מזונות עשירים בסוכר זה אחד הגורמים המשפיעים ביותר על היווצרות העששת. כמות הסוכר שאנחנו צורכים, כמו גם תדירות צריכת הסוכר – משפיעים מאוד על הסיכון להיווצרות עששת.
כמות גבוהה של מזון עשיר בסוכר וצריכה בתדירות גבוהה גורמים לכך שרמת החומציות בפה נשארת ברמה גבוהה יחסית ולאורך זמן, וזה לא מאפשר לרוק שלנו לנטרל את החומציות במהירות מספקת. הרוק בפה הוא בסיסי – מנטרל חומציות ורק כאשר יש ניטרול של רמות החומצה בפה, המינרלים חוזרים לשן, ותהליך התמוססות השן נפסק.

 

חלב או משקה סויה? מי עלול לגרום לעששת
במחקר שהשווה את רמת החומציות בפה לאחר שתיית משקה סויה וחלב פרה נמצא כי רמת החומציות גבוהה משמעותית לאחר שתיית משקה הסויה.

במחקר נבדקה רמת ייצור החומצה של חיידקים מסוג Streptococcus Mutans גם בחלב פרה וגם בחלב סויה. החיידקים הוכנסו למבחנה ברמת חומציות קבועה (PH 5.5 & 6.5) ונמדדה רמת החומציות לאחר 10 דקות. התוצאות הראו שב- PH 6.5, רמת ייצור החומצה ע"י החיידקים במשקה הסויה גבוהה הרבה יותר- ברמה של פי 6-5 יותר בהשוואה לחלב פרה, וברמת חומציות של PH 5.5, פי 3-5. בנוסף, הירידה ב-PH בחלב הייתה זניחה יחסית למשקאות הסויה (ירידה ב-PH משמעה עלייה ברמת החומציות).

 

כיצד נמנעים מעששת?
לפי המלצות משרד הבריאות ישנם מספר דברים אותם יש לעשות כדי להמנע מעששת:
1. לצמצם את כמות הסוכר במזון – כאמור, סוכר הוא הגורם העיקרי לעששת ולכן יש לצמצם את הכמות אותה אנחנו צורכים כמו גם את התדירות. בנוסף, משרד הבריאות ממליצים לצרוך את המזונות העשירים בסוכר כחלק מארוחה ולא בין ארוחות, זאת מתוך מטרה להפחית את הזמן בו רמת החומציות בפה גבוהה.
2. להעלות את תנגודת השן לרמת החומציות – כאשר יש עלייה ברמת החומציות, פלואוריד חודר לשיניים ומספק הגנה מפני החומצה. פלואוריד נמצא בכמות גבוהה במשחות שיניים ומי פה, ומכאן חשיבות צחצוח השיניים. כמות מספקת של פלואוריד הנאגר ברוק וברובד החיידקי, מסייעת באופן משמעותי למניעת עששת.
3. לצחצח שיניים פעמיים ביום– עם משחה המכילה פלואוריד.
4. ביקורת אצל רופא השיניים – המלצות משרד הבריאות הן לפחות פעם אחת בשנה כדי לעבור בדיקה של מצב השיניים, ניקוי, וכן הדרכה על שמירת היגיינת הפה.

שווה לקרוא

Accessibility
סגור