up למעלה

בריאות העצם בילדים: למה זה חשוב ומה כדאי לשלב בתזונה שלהם?

כשהילדים שלכם רצים בגינה, זה לא דבר טריוויאלי. תזונה עשירה בסידן מחזקת אותם ומאפשרת התפתחות תקינה של העצמות. ככה תעשו את זה נכון
מיכל הלפרין | mako | פורסם 03/05/18 06:12

ילד אוכל יוגורט (אילוסטרציה: shutterstock)
אילוסטרציה: shutterstock

 

הסידן הוא מינרל בעל תפקידים רבים בגוף וביניהם בניית העצם ולכן, דווקא בגיל צעיר קיימת חשיבות רבה בצריכתו. "תקופת הילדות וגיל ההתבגרות הם חלון הזדמנויות, חד פעמי ובלתי חוזר לבניית עצמות בריאות וחזקות יותר", מסבירה שרית עטיה, דיאטנית קלינית. "מאחר שהסידן הוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית עצמות והוא הקובע את חוזקן, ומכיוון שגוף האדם אינו מסוגל לייצר סידן, אספקה קבועה שלו באמצעות המזון היא חיונית ביותר".

כיום, בעידן המודעות למזון בריא, ניתן להשיג בקלות את הכמות היומית הנדרשת לגוף. "מוצרי חלב הם מקור עשיר וטוב לסידן", קובעת עטיה. "הם טעימים, זמינים בכל בית וילדים אוהבים אותם. מחקרים רבים מראים את הקשר החיובי בין צריכה נאותה של מוצרי חלב, לבין השגת שיא מסת עצם והורדת הסיכון לשברים בגיל צעיר וכן הורדת הסיכון לאוסטאופורוזיס בגיל מבוגר".

מחקר ישראלי שנערך ביחידה לאלרגיה בבית החולים "אסף הרופא" על ידי פרופסור יצחק כץ, מוכיח שלא מדובר בתאוריות בלבד. המחקר מראה כי הימנעות מחלב וממוצריו לאורך זמן, עלולה לפגוע בבריאות העצם. ממסקנותיו עולה כי ילדים שהיו אלרגיים לחלבון החלב ונמנעו ממוצרי חלב במשך תקופות ארוכות, סובלים מצריכת סידן נמוכה, מצפיפות עצם נמוכה בבגרות, משיא מסת עצם נמוכה יותר ומסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס, יחסית לצרכני חלב. תופעות אלה מתרחשות למרות מודעות לתזונה וצריכה גבוהה יותר של מקורות צמחיים לסידן או מזונות מועשרים.

ילדים משחקים בפארק
צילום: robert collins on unsplash

"אף שהגיל המקסימלי במחקר היה 30, ואוסטיאופורוזיס היא מחלה של הגיל המבוגר, החוקרים מצאו כי בקבוצת הנבדקים האלרגיים, 27 אחוזים סבלו מאוסטיאופורוזיס לעומת 0 אחוזים בקבוצת צורכי החלב", אומרת עטיה. "נתון מעניין נוסף, הצביע על כך שעל אף שהנבדקים האלרגיים צרכו יותר מקורות סידן צמחיים (כמו ירקות המכילים סידן), יותר מזונות מועשרים בסידן, ונטלו יותר תוספי סידן יחסית לצורכי החלב – הם עדיין לא הצליחו לפצות על המחסור וצרכו משמעותית פחות סידן".

אחת ולתמיד: כמה מוצרי חלב באמת כדאי לצרוך?
דוח קליני שפורסם באוקטובר 2014 על ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (American Academy of Pediatrics) בנושא בריאות העצם בילדים ומתבגרים ממליץ על 2-3 מנות חלב ביום לילדים בגילאי 4-8 שנים ועל 4 מנות של מוצרי חלב לילדים בגילאי 9 ומעלה. "מנה כזאת שווה ערך לכוס חלב או גביע יוגורט של 240 מ"ל, או לכ- 45 גר' גבינה טבעית", מסבירה עטיה.

הדוח אינו ממליץ על מתן תוספי סידן באופן רוטיני לילדים ונוער בריאים. "כדאי לדעת כי מעבר להשפעה על בריאות העצם, המחקרים מראים כי צריכה של מוצרי חלב מגינה גם מפני התפתחות מחלות לב וכלי דם, ומורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 ויתר לחץ דם", אומרת עטיה .גם משרד הבריאות הישראלי ממליץ לצרוך 2-3 מנות חלב ביום, כחלק מתפריט מאוזן ובריא ובהתאם להנחיות החדשות. כמו כן, ארגוני הבריאות ברחבי העולם ממליצים לצרוך תזונה עשירה בסידן ובמוצרי חלב, במטרה להפחית את הסיכון למסת עצם נמוכה במשך החיים.

Accessibility
סגור