up למעלה

אם לא תאכל לא תגדל?

אוי כמה שהסבתות צדקו: מסתבר שמה שאנחנו אוכלים בילדות ומידת הספורט שאנחנו משלבים בחיים בתקופה הזאת, משפיעים באופן ישיר על הבריאות וההתפתחות שלנו כמבוגרים. "למרבה הצער, את הנזק לא תמיד ניתן לתקן" מזהירה מומחית בתחום, שמסבירה להורים על מה כדאי להקפיד כדי שהילד יהיה גדול וחזק
מיכל הלפרין | mako | פורסם 22/10/17 09:00

 

ספורט לילדים (צילום: יחסי ציבור)

צילום: יחסי ציבור

כולם מדברים על "אורח חיים בריא": קוראים יותר את מה שכתוב על אריזות המזון, מתעניינים במדורי בריאות, הולכים למכון ויודעים שלתזונה יש חשיבות גדולה בשמירה על הבריאות הכללית ועל מניעת מחלות.

ובכל זאת, כשמדובר בילדים שלנו, לעיתים מילים לחוד ומעשים לחוד. "בפועל, רוב הילדים לא באמת צורכים את כל רכיבי המזון הנדרשים להתפתחותם ולבריאותם. בנוסף, כ-90 אחוז מהם אינם פעילים מבחינה ספורטיבית בהתאם להמלצות, כגון אלה של הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט (המהוות בסיס להמלצות בארץ)", מטיחה בפנינו את הנתונים הכואבים רקפת אריאלי, דיאטנית קלינית וספורט, המרכז לרפואת ספורט בי"ח שערי צדק.

"הילדים של היום יחיו בממוצע פחות מהוריהם"
על פי הערכות מחקריות שפורסמו לאחרונה, נראה כי הדור של היום צפוי לחיות בממוצע כ-5 שנים פחות מהדור שלפניו. "זה נובע בעיקר מאורח חיים לא בריא שכולל הרבה יותר מידי שעות מסך וכאמור, הרבה פחות מידי שעות פעילות ספורטיבית", אומרת אריאלי. לדבריה, ילד שפעיל גופנית יהיה חזק יותר, בעל עצמות בריאות ומערכת השרירים שלו תהיה חזקה יותר. כמו כן, הוא ימצה את פוטנציאל הגדילה הטמון בו מבחינה גנטית, וגם הסיכוי שיסבול מהשמנה או ממחלות מטבוליות שונות, ירד בהתאם לכמות הפעילות שיבצע.

ילדה אוכלת תפוז
צילום: Shutterstock

"אני שומעת על אנשים בשנות ה-30 לחייהם שרוצים להחזיר את הגלגל לאחור ולתקן את מה שלא עשו טוב בילדות. לצערי, יש דברים שלא ניתן לתקן בצורה טובה, כמו למשל בניית עצם או מסת שריר. לא תמיד קל לבוא לילד בן 10 ולהסביר לו שבגיל מבוגר הוא יסבול מבעיות בריאות. זה בדיוק המקום של ההורה שצריך לשמש דוגמה עבורו וללמד אותו על חשיבות הספורט והתזונה בחייו".

בשורה התחתונה, הגוף שלנו נועד להיות בתנועה. ספורט חשוב לכל ילד ובכל גיל, בהתאם לדרגת הקשי ולמה שהילד מסוגל לבצע כמובן. "צאו איתו לשחק בכדור, לרוץ בחצר ולבצע אימוני כוח וגמישות" ממליצה אריאלי, "מעבר לתרומה האדירה שכוללת שיפור יכולת התמודדות עם הצלחה וכישלון ושיפור אינטראקציות חברתיות, הילד ירוויח מהפעילות גוף בריא וחזק יותר, מערכת השלד שלו תתחזק וגם מערכת השרירים, הנשימה, הלב ועוד. כמובן שמומלץ לעודד אותו לבחור בפעילות גופנית שהוא מעדיף, בין אם זה בבית, במסגרת חוג או בכל דרך שתגרום לו לקום מפוזיציית הישיבה".

חדר כושר לילדים? דווקא כן
אם הרמתם גבה כש"אימוני כוח" עלו בין שלל הדוגמאות של אריאלי, תתפלאו לשמוע ששימוש במשקוליות יכול להיות ספורט נהדר ומומלץ עבור ילדים. ומה לגבי חדר כושר?

ילד משועמם

צילום: אימג'בנק / Thinkstock

"בהחלט כן, אבל רק כזה שמותאם לילדים", מסבירה אריאלי. "חשוב שהציוד שבו יותאם לגיל המתאים ושהמאמן שמדריך את המתאמנים יהיה מוסמך לאימון ילדים. בניגוד לסברה, אימוני כוח אינם פוגעים בגדילה. עם זאת, חשוב לציין שבמקרה שהילד אינו מקפיד על תזונה נכונה, אימון כזה או אחר דווקא כן עלול לפגוע בו כיוון שהוא יגרום למאזן  אנרגיה שלילי בגוף, שעלול בסופו של דבר להשפיע לרעה גם על הגדילה".

אז אחרי שהבנו עד כמה חשובה פעילות גופנית בחיי הילדות שלנו, אריאלי מציינת גם את חשיבותה של התזונה עבור ילדים. "חשוב שילדים יאכלו אוכל מגוון שכולל את כל אבות המזון, תקופת הילדות היא אינה זמן לדיאטות כאלה ואחרות. חשוב לשלב מגוון מאכלים בתפריט של ילדים, כדי למנוע חסרים תזוניים כמו למשל: בשר, שמכיל כמות גדולה של ברזל וויטמין 12B, קטניות, דגנים מלאים, ירקות ופירות המכילים שפע של ויטמינים ומינרליים וכן מוצרי חלב, המכילים כמות גדולה של סידן והרכב חלבונים איכותי שקשה מאוד להשיג ממקורות אחרים".

בנוסף, כדאי להקפיד על כך שהילד יאכל בעיקר מזון ביתי, להימנע ככל הניתן ממזון מעובד ולהקפיד על שגרת ארוחות משפחתיות משותפות ומהנות. חוסר הקפדה על תזונה נכונה, עלול לגרום לבעיות בריאות, לתת/עודף משקל, לעייפות, לבעיות במערכת העיכול ולתפקוד קוגניטיבי ומנטלי לקוי.

Accessibility
סגור